יום שני, 17 ביוני 2019, י"ד סיון ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 02-5900070

מיסטיקה וקבלה במעלהנט

מיסטיקה וקבלה

בצל האל הנך

חג הסוכות, אחד משלושת הרגלים, נחגג כל שנה בט"ו בתשרי, ונמשך שבעה ימים. המסורת מציינת כי החג הוא זכר ליציאת מצריים, והסוכות בהן ישבו ישראל במדבר ארבעים שנה הן סיבת הריטואל השנתי הקבוע. בנקודה זו ראוי לעצור ולשאול: אם החג הוא זכר ליציאת מצרים, מדוע חוגגים אותו בסתיו ובתשרי? יצחק אהרון מזמין אתכם לשיעור בסוכה

פורסם בתאריך:


נכון והגיוני היה לקבוע אותו לחודש ניסן ולחג הפסח, בהם התרחשה יציאת מצרים. אם כן, מדוע דווקא בחודש תשרי? על מנת להבין את המשמעות הרוחנית של החג יש לחזור אחורה בזמן לתקופת המקרא. בני ישראל זכו לקבל שלושה חסדים כנגד שלושה אחים שהנהיגו את העם - מן (משה), באר (מרים) וענני הכבוד (אהרן). במשך כל שהותם במדבר עטפו את בני ישראל ענני כבוד, והישיבה בסוכה רומזת לכך שבימי החג אנו מושכים עלינו כוחות של הגנה, אורות של חסדים ושפע רב, כפי שזכו בני ישראל. על פי המקובלים, חגי תשרי הם חג אחד שלם המתחיל בראש השנה ומסתיים בשמחת תורה. ימים אלו הם בעלי תכלית לבניית "כלי" לקבל את השפע המחדש בכל שנה. השלב הראשון, הנמשך עשרה ימים, מראש השנה עד תפילת נעילה ביום הכיפורים, הוא בנייתו המתוקנת של הרצון לקבל, הנקרא בחכמת הקבלה קו שמאל. שלב זה מתחבר לתחילת הבריאה ולקבלת השפע לשנה החדשה, ובו אנו מטהרים את רצונותינו האגואיסטיים שנועדו להיטיב עם עצמנו בלבד, מסירים מעלינו כל ריקבון, זוהמה רגשית ומחשבות שלילות שדבקו בנו במהלך השנה הקודמת ושבכוחם למנוע, לעכב ולהפריע לאדם לממש את רצונותיו ולהגשים מטרותיו. הסליחה, התפילה, התשובה, חשבון הנפש, תקיעת שופר והצום הם אמצעים מסייעים להיטהרות הנפש מכל הקליפות והרגשות השליליים שדבקו בה אשתקד, והם הכלים להשיג היטהרות רוחנית והכנה לקבל שפע ברכה לשנה החדשה.

השלב הבא, עם תקיעת השופר החותמת את יום הכיפורים, מושפעת הבריאה מכוחות של חסד ואנרגיה של קו ימין: חסדים, אהבה, נתינה והשפעה. כל אלה נטמעים בנשמת האדם ומהווים צידה לדרך לשנה הקרובה. הכלי שנבנה בשלב הראשון מקבל לתוכו את כל אותם כוחות רוחניים ומתמלא. האר"י הקדוש לימד כי האור הראשון נכנס לנשמת האדם במוצאי יום הכיפורים, והוא זה שיקבע את תחושת הסיפוק, ההישגיות ואף את מצבו הכללי של האדם, לרבות כלכלה, בריאות, זוגיות ועוד. שלב זה נקרא "אור פנימי", לצידו קיים "אור מקיף" שסובב את האדם ושעדיין לא הושג, הואיל ונשמת האדם אינה מתוקנת דיה על מנת להכיל אותו בתוכה. לכל אדם אור מקיף שונה כפי התיקון שהוא צריך לעבור בחייו.

בט"ו בתשרי מתחיל להיכנס "אור מקיף" חדש, ועוצמתו נקבעת על פי מעשיו של האדם. אור מקיף חלש יתבטא בעצבות, חוסר מוטיבציה, חולשה וכבדות כללית שילוו את האדם במהלך השנה. אור מקיף חזק יציין חוזקה, התלהבות, אנרגיה טובה ויכולת להתגבר על מכשולים.

זהו סודה הפנימי של הסוכה, שחלקה האחד רומז לאור הפנימי, וחלקה השני - הסכך, מלשון לסוכך ולהגן, רומז לאור המקיף. חג הסוכות בא ללמד את האדם שיעור חשוב בהתבוננות אמיצה אל סולם הערכים בו הוא חי. לסדר, לרענן ולהשתית מחדש את הנהגותיו על בסיס ערכים רוחניים שורשיים ונצחיים. כשם שבתשרי האדם מקבל כוח לעלות במדרגות "סולם המידות", כך בדיוק נרקמת לה אנרגיה חדשה במסע חיינו ומייצרת לכולנו חלון הזדמנויות להתחלה חדשה.  

מוגש בברכה,

 יצחק אהרון,

איש קבלה וראש מרכז "חכמה"

כותב ומרצה סודות הקבלה

לקביעת תורים ולייעוץ 03-9220784

 www.kabalah.co.il                 

 

תגובות