יום שני, 21 בינואר 2019, ט"ו שבט ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 02-5900070

קהילה במעלהנט

קהילה במעלה אדומים והסביבה

גן יסמין יהיה גן העתיד של דור האלפא

משרד החינוך, בהשקעה של 30 מיליון שקלים, יעצב מחדש את גני הילדים 'המסורתיים' ויתאים אותם למאה ה-21 | במעלה אדומים נבחר גן יסמין לעבור את המהפך, והוא יכלול מרחבי למידה חדשניים | כשריאל: "נמשיך לחזק ולבסס את מערכת החינוך שלנו כפורצת דרך, איכותית ומובילה"

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

משה זיגדון

משה זיגדון עורך ובעלים

גן יסמין במעלה אדומים נבחר על ידי משרד החינוך להיות אחד ממאות הגנים ברחבי הארץ שישנו את פניהם ויותאמו למאה ה-21. המשמעות היא כי מרחבי הלמידה בגן יעוצבו מחדש וכי תתקיים בגן פדגוגיה חדשנית המפתחת את מיומנויות המאה ה-21 בקרב הילדים. 

המהלך יוצא לדרך במסגרת קול קורא של משרד החינוך לרשויות המקומיות, והוא תוקצב ב-30 מיליון שקלים לשנה הקרובה, כאשר בכל שנה יצטרפו כ-200 גנים נוספים.

לגן הנבחר יינתן תקציב בגובה של עד כ-150,000 שקלים, בהם ייעשה שימוש להתאמת המרחבים, אשר ייתנו מענה לצרכים התפתחותיים, מוטוריים, רגשיים וחברתיים של הילדים.  

כך למשל, בגנים שנבחרו יוקמו אזורים לפעילות עיונית ומחקר ובהם יהיו ספרי עיון, מכשירי מיקרוסקופ וטלסקופ, אזור ללמידה א-פורמאלית שיכלול גינות אקולוגיות, גינות תבלינים, גינות קהילתיות ועוד, אזור שהות ורוגע בו הילדים יבלו בנישות המאפשרות רגיעה, מנוחה ומחשבה, אזור להתכנסות משותפת או למפגש אישי, אזור לעבודה בקבוצות שיעוצב בתל ממד, אזור הצגה שיכלול מסך ומקרן ועוד.  

שר החינוך, נפתלי בנט, אומר כי ״ילדי הגן הם דור העתיד שלנו. לכל אחת ואחד מהם מגיע את הצוות החינוכי המתאים ביותר ואת סביבת הלמידה החדשנית ביותר. במסגרת התכנית נעצב מחדש את מרחבי הלמידה והחוויה בגנים, כך שישלבו פינות חשיבה וקריאה, לצד משחק ולמידה, ויתאימו לצרכים ההתפתחותיים של ילדי המאה ה-21 – הילדים של כולנו״.

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "העתיד כבר כאן. ילדי גני הילדים של היום הם פורצי הדרך של המחר. עלינו להעניק להם את הכלים הנדרשים כדי לפתח אצלם חשיבה מחוץ לקופסה, חשיבה יזמית, טכנולוגית וגם ערכית, מותאמת לצורכי המאה ה-21". 

עינת בוטבול, מנהלת מחלקת גני ילדים, אומרת כי "מדובר בתכנית למידה חדשנית ובמרחבים חדשניים, אשר ייתנו מענה מיטבי לילדים בהתאמה לדור שלנו ובמסגרתם הילדים יפתחו את הסקרנות, היצירתיות ודרכי הלמידה שלהם".

ראש העיר, בני כשריאל, אומר כי "פרויקט מבורך. ילדי גן יסמין ייהנו מסביבת למידה חדשנית, מאתגרת ומותאמת למאה ה-21, בה ירכשו כלים ללמידה משמעותית ומאתגרת שתפתח את הסקרנות והיצירתיות שלהם. החינוך מתחיל מהגיל הרך, ואני אמשיך להביא למערכת החינוכית שלנו כל תכנית וכל יוזמה שיקדמו אותה ויצעידו אותה ללמידה חדשנית. עשינו זאת במרחבי הלימוד החדשניים בבתי הספר, ונמשיך לעשות זאת בכל מוסדות החינוך שלנו". 

----

דוגמא לסדר יום

08:00-08:50 

 

  • מתחילים את היום בקבלת הילדים בחצר הגן; הילדים בונים לעצמם מסלולים, מתקנים ופועלים בהם באופן עצמאי.

 

09:00-09:30 

 

  • מפגש התכנסות משותף תחת העצים בחצר הגן.

 

09:30-10:00 

 

  • ילדים שותפים בהכנת ארוחת הבוקר בהתאם לתפריט שקבעו מראש.

 

10:00-15:45 

 

  • מרחבי הגן פתוחים לפעילות ומשחק חופשי על פי תחומי עניין: הילדים יכולים לנוע בין מרחב פנים הגן וחוץ הגן ולנייד את הצעצועים, הספרים, בובות מפנים הגן לחוץ. 

 

  • ישנם מרחבי "רוגע" המאפשרים לילדים לנוח מהפעילות, לחשוב ולדמיין. 

 

  • בזמן הזה, הגננת נפגשת ל"מפגש אישי מחבק" עם ילדים לשיחה אישית שתאפשר לה להכיר הכרות מעמיקה את הילדים.

 

  • הגננת נפגשת עם קבוצה קטנה של ילדים ללמידה מכוונת של נושא/תוכן (שעלה מהילדים או שיזמה הגננת). 

 

  • בסוף היום: זמן של התכנסות, סיכום, עיבוד החוויות ופרידה.

------

המודלים של הגנים העתידיים :

  • אזורי פעילות עיונית המצוידים בספרי עיון ועזרי מחקר כגון מיקרוסקופ וטלסקופ.
  • מרחבי למידה טבעיים המאפשרים מגע ישיר עם הטבע וכוללים גינות אקולוגיות, בוסתנים, שבילים, גינות קהילתיות וגינות תבלינים.
  • אזור 'סלוני' למפגשי שיח אישיים ועוטפים בין הגננת לבין הילד.
  • אזור יצירה פיזיים וטכנולוגיים המאפשרים לילדים לבנות דברים בעצמם, לתקן ולפתור בעיות ברוח 'עשה זאת בעצמך'.
  • אזורי חוויה ופעילות תלת ממדיים לעבודה בקבוצות הכולל רמפות, מרפסות מורמות ושיפועים.

תגובות