יום חמישי, 20 בספטמבר 2018, י"א תשרי ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 02-5900070

חינוך במעלהנט

חינוך

מחשבת מסלול לעתיד

בריאיון מיוחד מספרת מנהלת בית החינוך, ברנדה הורביץ פרוור, על הדרך החינוכית, העשייה הקהילתית של התלמידות, כיתות הפיתוח והטכנולוגיות החדשות ועל החזון שלה

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

משה זיגדון

משה זיגדון עורך ובעלים

בעוד שהעולם סביבנו הולך ומתקדם, מתפתח ומשתנה מרגע לרגע, דבר אחד כמעט ולא השתנה מאז ימי הביניים והוא – בית הספר. בבית החינוך אמי"ת בנות מעלה אדומים החליטו לשנות - להתקדם לעתיד, ולהתאים את בית החינוך למאה ה-21. בית הספר עובר השנה מהפכה של ממש בתחום הלימודי, בשילוב תכנים טכנולוגיה והייטק, ואפילו במבנה האדריכלי של הכיתות.

ישבנו לשיחה עם מנהלת אמי"ת בנות, ברנדה הורביץ פרוור, כדי לשמוע ממנה על המהפכה השקטה שמתחוללת אצלה בבית החינוך.

מאיפה בעצם התחלתן?

"ראשית, התחלנו לשנות את דרכי ההוראה. זה תהליך מורכב וארוך. מצד אחד צריכים ללמד את המורים איך להכין התהליכים מתאימים לפדגוגיה חדשנית וללמד את התלמידות כיצד ללמוד פדגוגיה חדשנית, כי הרי הן בחיים לא חוו את זה. בנוסף, יש ללמוד איך משלבים את זה עם הדרישה של משרד החינוך לעשות בגרויות, שהן כידוע ממש לא פדגוגיה חדשנית חוץ ממקרים בודדים של הערכה חלופית. כל זה דרש הערכות רצינית מאוד".

ספרי לנו על "כיתת הגוגיה".

"לשם התמקצעות בתחום הלמידה החדשנית הוקמה בבית החינוך כתת "גוגיה". מדובר בכיתה שמעוצבת ברוח האדריכלות הפדגוגית של מתחם אמי"ת גוגיה, שהוקם על ידי רשת אמי"ת בכפר בתיה, רעננה, ומהווה מרכז לפיתוח תכניות לימודים מתקדמות למורים ומחנכים מכל רחבי הארץ. הכיתה מאובזרת באמצעים טכנולוגיים מתקדמים ובריהוט פדגוגי חדשני הניתן להזזה ושינוי על פי צורך הלמידה הספציפי לכל שיעור, ובכך מתאפשרת למידה אישית, בצוותים או בקבוצות".

ספרי על צוות המחקר והפיתוח שקם בבית הספר.

"כיתה מיוחדת וחדשנית איננה מספיקה. על מנת לחדש ולרענן את אופי הלמידה הוקם בבית החינוך צוות מיוחד במינו: צוות מחקר ופיתוח - מו"פ. הצוות לומד כיצד להכשיר את צוות המורים בבית החינוך ללמידה גמישה וחדשנית המתאפשרת בחלל הכיתה המיוחדת .את המעבר מלמידה ישנה ללמידה חדשנית מלווה 'צוות נחשון', קבוצת מורות שמתנדבות ללמוד כבר השנה את הפדגוגיה החדשנית. הן משמשות כפורצות דרך לשאר המורות".

מהם היחסים בין בית הספר והעירייה?

"העירייה מקדמת ומלווה את בית החינוך בפרויקטים של מצוינות לימודית, חברתית וערכית וכן בפרויקטים של קדם עתידים, מיקוד למצוינות במדעים ובמתמטיקה. יש לנו שיתוף פעולה מלא ונפלא עם העירייה והעומד בראשה, וכולנו פועלים יחד להצלחת הבנות ולשיפור המצוינות, ההצטיינות, הערכים והעשייה הקהילתית בבית הספר"

איך מכשירים את התלמידות למאה ה-21?

"תלמידות חטיבת הביניים באמי"ת בנות מעלה אדומים צועדות כבר בגילן הצעיר צעדים ראשונים בעולם ההי-טק והטכנולוגיה. בית הספר קיבל החלטה שחטיבת הביניים תצעד קדימה עם פלאי הטכנולוגיה. הבנות משתתפות בתכניות של תכנות ויזמות בשיתוף עמותת 'תעשידע' וחברת סיסקו. המטרה היא להכשיר את הבנות למיומנויות המאה ה-21 ולהתמודדות עם העבודות העתידיות, למען השתלבות מיטבית במקצועות העתיד. הבנות עוסקות בפתרון בעיות, יצירתיות ועבודת צוות. הטכנולוגיה מאפשרת לבנות ללמוד באופן חווייתי מיומנויות שנדרשות להן כבוגרות. אנו רוצים לפתוח בפני הבוגרות שלנו את מגוון המקצועות האפשריים שיהיו בעתיד. הפיכת החטיבה לטכנולוגית פותחת בפני הבנות מקצועות מגוונים ואפשרות לעמוד בחזית התעשייה ולהשתלב בה".

התלמידות תורמות הרבה גם לקהילת העיר.

"תלמידות בית החינוך לא רק לומדות ומצטיינות, הן גם מחוברות לקהילה ותורמות לה. התלמידות שותפות במגוון יוזמות של חסד ועשייה למען הזולת בקהילה והן מבקרות באופן קבוע בבתי אבות, מסייעות לעמותה לזכרה של שיר חג'ג' ז"ל באיסוף מצרכי מזון לנזקקים, לכבוד פורים מקיימות התלמידות שוק פורים לילדי המועדוניות בשיתוף עמותת "ידיד לילד " בהובלתה של שרמה קמינסקי ועוד. גם בבית החינוך עצמו, המעורבות של התלמידות בחיי בית הספר גבוהה מאוד. רכזת החינוך החברתי, נעה מרקוביץ', מובילה את התלמידות לשותפות בתהליכים העוברים על בית החינוך, הן מובילות אותם ושותפות בחלק מההחלטות. התלמידות שותפות גם בקביעת תקנון בית הספר, התלמידות בודקות מה מדיניות בית החינוך, מה קובעת ההלכה ומה אומרים חוזרי מנכ"ל של משרד החינוך. הן בוחנות מה האופציות לשינויים או קידום נושאים שונים המשמעותיים לתלמידות. אנו מאמינים שבכך אנו מלמדים אותם איך להתנהל במערכה בה יש צדדים רבים לקבלת החלטות, ולהיות שותפות פעילות בקבלת החלטות. גם בתחום החינוך התורני-ערכי, בית החינוך צועד קדימה. בבית מדרש שהוקם בבית הספר לומדות התלמידות מעבר לשעות הלימודים, כלימודי רשות, ומתוך בחירה. בבית המדרש ניתנת לתלמידות ההזדמנות להעמיק בנושאים ערכיים משמעותיים לעולם שלהן".

לאן ממשיכות בוגרות בית הספר?

"הבוגרות זוכות להיות מובילות בשרות לאומי. מנהלים מתקשרים אליי מכל הארץ כדי להגיד כמה הבוגרת שלי מיוחדת ומובילה בתחומה בשירות הלאומי. גם בשירות הצבאי, אחוז הקצינות בקרב בוגרות בית החינוך הוא מקביל ומעל לממוצע הארצי. תלמידותינו זוכות לפרסים ואותות הצטיינות במהלך שירותן".

מה סוד ההצלחה של בית החינוך, ומה חלומותייך לעתיד?

"בית הספר מאמין כי כל תלמידה יכולה למצוינות אישית אם היא מקבלת את הכלים המותאמים לה. מעקב אישי אחרי התקדמות כל תלמידה וחשיבה כיצד לקדמה לימודית חברתית ורגשית. ישנן תלמידות המשתתפות בתכנית 'מגשימים' ו'אודיסאה' של האוניברסיטה העברית, או בתכנית קדם עתידים. בנות אחרות משתתפות באליפות הסייבר הארצית, במרכז למידה אחרי צהריים, בבית מדרש, כיתת מדרשה, חוג כדורסל, לימודי השפה הערבית, מקהלה, לימודי השפה האמהרית, תגבורים לפני בגרויות ועוד. יש מקום לכל אחת למצות את יכולותיה וכישרונותיה. החינוך החברתי והערכי הוא הבסיס להעצמה ולצמיחה. אנו רואים חשיבות רבה לכך שבנות דתיות תהיינה מובילות ומנהיגות בקהילה הקרובה והרחבה, ואנו עושים את המיטב על מנת להעצים ולטפח אותן כמנהיגות משמעותיות בעם ובחברה. אנו מאמינים בבניית תכנית חברתית ענפה במטרה ליצור תחושת שייכות ומוגנות. יחד עם הקניית ערכים בצורה חווייתית. לכל שכבה יש פרויקט בית ספרי, במסגרתו נוצרת תחושה של רעות ואחדות בשכבה, מעין גאוות יחידה. כל תלמידה יכולה לתרום לפרויקט בנקודות בהן היא חזקה, וכך לבוא לידי ביטוי בדרכים נוספות מלבד התחום הלימודי. מבחינתי זהו ההישג החשוב מכל, ואליו אני שואפת".

 

 

 

תגובות