יום שלישי, 19 במרץ 2019, י"ב אדר ב' ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 02-5900070

יהדות במעלהנט

יהדות

זה הכול בזכותה

בתורת ישראל נשים מעטות מוזכרות כדמויות משמעותיות בסיפורי המקרא, ותלותה של האישה ביחסים עם גבר, לרוב אב או בעל, אופיינית למעמד רוב הנשים בעולם בתקופת המקרא. על אף שבארון הספרים היהודי אין בנמצא ספר אחד שנכתב על ידי אישה, חכמת הקבלה מלמדת ארוכות על מעלותיה וסגולותיה של האישה ומדגישה שמאחורי כל המעשים שבעולם, גם אם זה לא נראה כך, עומדת אישה. אז אם בכוחה של אישה עסקינן, בפורים אסתר המלכה מהווה את הדוגמה הטובה ביותר

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

יצחק אהרון

איש קבלה וראש מרכז "חכמה"

ר' נחמן ציין שאחת ממעלות האישה על פני הגבר היא השפעת מזל, ככתוב: "על ידי בחינת הנקבה, בת זוגו, שהיא בחינת הנפש אצלו, על ידה בא לו הממון, כי עיקר הממון תלוי בה. כי עיקר העשירות על ידי האישה". כלומר, כל מעשיך תלויים ועומדים ברצונה של האישה, והיא זאת המוליכה את הגבר ברצונה וכרצונה. גם אם למראית עין האישה נוקטת עמדה פאסיבית לכאורה, אל תטעו לרגע, אין מדובר בחוסר נקיטת עמדה, אלא גם אם הגבר יוצא לכבוש עולם היא משמשת לו מצפן, מכוונת אותו הלכה למעשה ובעצם אוחזת במושכות כפרש הרוכב על סוסו. הגבר חש שיש מי שמביטה בו ומחזיקה אותו כמו אם המשגיחה על ילדיה, וגם אם הוא חי בתחושה שהוא מלך השולט במגרש המשחקים, עדיין האימא יושבת מן הצד ומשגיחה על כל צעד ושעל.
יובן כי הכוח הנשי מעודן ולא בולט, ולפיכך נמצא בנסתר ולא בגילוי. כך היה מאז ומעולם, הואיל ועל פי הקבלה הגבר נשרך בהתפתחותו הרוחנית אחרי האישה, ועניין זה מושרש היטב בנשמותינו. ואם בכוחה של אישה עסקינן, אז פורים מהווה את הדוגמה הטובה ביותר לכך. הדסה החלה את חייה יתומה משני הוריה, ומרדכי אימץ אותה. יש הטוענים כי אף נשא אותה לאישה (ראה ת. בבלי מ. מגילה יג',א'). התלמוד הבבלי מציין שהיה בן אחי האב, ובנוסף סברו חז"ל שכוונת הפסוק "לקחה מרדכי לו לבת", הוא שלקח אותה לו לאישה. ברצונו של המלך אחשוורוש לנכס לעצמו נשים נוספות נאספה אף היא לחצר המלך. הפרסים שינו את שמה של הדסה היהודית ל'אסתר' וקראו לה על שם האלה איסתהאר. ולמה נקראת על שם האלה איסתהר? על שום יופייה הרב: "רבי נחמיה אומר הדסה שמה, ולמה נקראת אסתר? שהיו אומות העולם קורין אותה על שום איסתהר" (תלמוד בבלי מסכת מגילה דף יג/א). האלה איסתהר היא אישתר הבבלית - אלת האהבה, הפריון והמיניות, היא איילת השחר, היא עשתורת השמית, היא ונוס אלת הכרמים והיא אפרודיטה היוונית – כולן מקבילות לכוכב נוגה ולכולן מכנה משותף אחד המורה על יופי, נשיות ותשוקה. לכן, הדסה הייתה לפי כל הסימנים בחורה יפה ומושכת עד מאוד. חכמת הקבלה מלמדת כי אסתר לא נזכרת לטובה רק על שום יופייה, וחובה עלינו לדעת ולהכיר אותה ואת יתר הדמויות. סיפור המגילה מכיל בתוכו טלנובלה בעלת קונספירציות, שליטה, תאווה וניסיון לרצח, מלכה בעלת השפעה על מלך בעל עוצמה. כל אלה משרתים סיפור אחר לחלוטין המתחולל בממד אחר. כל הנפשות הפועלות לרבות השחקנים שמשתתפים בפורים מייצגים, כל אחד ואחת מהם, תכונות או כוחות רוחניים בנפש האדם. דרכם ניתנה לנו האפשרות לצאת למסע רוחני פנימה עמוק אל סודות הנפש.
כעת נציג בפניכם את הקאסט: "המלך" הוא הבורא. "אחשוורוש" הוא מלך הגויים שרצונו לקבל לעצמו. "ושתי", בשונה מאסתר, שיחקה תפקיד טראגי שמגלה חיסרון בקשר שבין עם ישראל לבין הבורא. "מרדכי" הוא הבינה, חפץ חסד היושב בשער המלך, משגיח ומכסה על אסתר ונמצא במצב פאסיבי של חוסר השפעה. המן, שחקן ראשי המייצג את "הכלים דקבלה". ראש השרים האחראי על כלל הרצונות. הוא האגו העב, המגושם והרע הדורש לעצמו בלבד ודורס כל הנקרה בדרכו. על אף כוחו והשפעתו כמשנה לאחשוורוש השולט על 127 מדינות. לא די לו בכך, וברצונו להרוג ולהשמיד את כל היהודים. במילים אחרות, לתבוע לעצמו את הקשר הרוחני שבין האדם לבורא. אסתר היא הכוח הנסתר בנפש האדם המתעורר כתוצאה מהשפעת המן, שהוא יצר רע מובהק מחד ומזרז התפתחות רוחנית מאידך. ממש כמו פרעה במצרים. אותו המן מחייב את אסתר לתפקידה כמשפיעה על אחשוורוש ואת מרדכי לקום ממקום מושבו ולנקוט עמדה אקטיבית. את זה רק המן, יצר הרע הדורש תיקון, מסוגל לעשות. לכן המן הוא הרע המעורר את הטוב. אסתר היא המלכות, קשורה בקשר מסובך מעט שרק בינת אישה יכולה לו. עם המלך, הבורא, עם מרדכי ,שהוא תכונת ההשפעה, שהוא הרצון לקבל ללא המן. בנחישות היא פועלת בסתר ומעוררת את אחשוורוש. היא זו המגלה לו כי המן חותר תחתיו ורוצה את רעתו. הואיל ורצונו של אחשוורוש הוא לקבל, המן עלול לגרום לכך שהרצון הזה ייפגע, יאבד את אורו ואת האושר המתלווה אליו, באם הוא יתקשר עם עמו ויהפוך את אחשוורוש לעבד לרצון לקבל לעצמו בלבד שאינו יודע שובע. סוף דבר, המן מורד מן הסוס ואת מקומו תופס מרדכי, הוא הרצון לקבל על מנת להשפיע. המן, האגו, מוליך את מרדכי, שסירב להשתחוות לו (בביאור קבלי, סירב להשתעבד לאגו) בפני כולם ומודיע כי האדם עלה למדרגת ההשפעה ותיקן את מידותיו. המן נתלה יחד עם עשרת בניו על עץ (עץ הדעת) המגלם את כלל תיקון עשר הספירות. אסתר יוצאת מן ההסתר ומתגלה המלכות במלוא תפארתה. לכן בפורים הדגש הוא על מלכות האישה. היא מסייעת בגאולת ישראל לאחר שבעים שנות גלות ופרי בטנה, דריווש, מחדש את עבודת בית המקדש. זהו סוד קסמה של אסתר, ובעצם של כל אישה חכמה וטובת לב, זו שכל אחד רוצה ומוכן לתת לה מיד כל שביכולתו – "עד חצי המלכות".  

מוגש בברכה,
יצחק אהרון, 
ראש מרכז 'חכמה'

 

תגובות