יום רביעי, 20 בינואר 2021, ז' שבט ה' תשפ"א
לפרסום חייגו: 02-5900070

תרבות ופנאי במעלהנט

תרבות ופנאי

ששת המופלאים

נאור, איתמר, גאולה, רועי, עילאי וליה הם שישה נגנים מצטיינים, "גאונים מוזיקליים", שצמחו בקונסרבטוריון העירוני. הם מתגייסים לצה"ל כנגנים מצטיינים, מופיעים בתזמורת צה"ל וממשיכים לאקדמיה. בריאיון משותף הם מספרים על האהבה למוזיקה הקלאסית, ההשקעה הגדולה והחלומות לעתיד

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

דלית מור

כתבת מגזין וחדשות בעיתון זמן מעלה

הקונסרבטוריון העירוני - בית הספר למוזיקה בניהולו של פרופ' בנימין שפירא, מצמיח "גאונים" מוזיקליים ברמה בינלאומית, שהמשותף לכולם הוא החלום הגדול להפוך לנגנים בעלי שם עולמי. "זה אפילו לא בגדר חלום, זאת התכנית והמטרה", הם אומרים  בקול נחוש.

בשבוע שעבר פגשתי לשיחה שישה מתוכם, כששניים מהם - נאור רחמים ורועי אילוז, מתגייסים כנגנים מצטיינים לצה"ל. כדי לסבר את האוזן ולחדד את עוצמת הגאווה נספר כי יש בכל הארץ רק 15 נגנים מצטיינים, שניים מתוכם, כאמור, ממעלה אדומים. שאר הנגנים שפגשתי סיימו או עדיין משרתים בתזמורת צה"ל, כשמתוך השישה נמצאים גם שלושת האחים לבית משפחת אילוז: עילאי, רועי וליה, הבת הצעירה בת ה-16, תלמידת בית הספר אמי"ת בנות, שהייתה הנגנית שהוזמנה לנגן בטקס החלפת מנכ"לים של משרד החינוך, שם ניגנה שתי יצירות של בך בצ'לו וקצרה מחמאות רבות. שניים נוספים, איתמר וגאולה, סיימו לשרת בתזמורת צה"ל וכעת הם בדרכם לאקדמיה כדי להעמיק בלימודים.

בזמן ההתארגנות לשיחה הנגנים המוכשרים אינם מאבדים זמן יקר. רועי אילוז מנצל את הזמן ומנגן בכינור עד שתחל השיחה, וכך גם האחרים. מאוחר יותר הם מסבירים שרוב שעות היממה הם בוחרים לנגן. ששת התלמידים המופלאים - רועי, עילאי וליה לבית משפחת אילוז, נאור רחמים, איתמר לוי וגאולה שוורץ – מספרים בתשוקה על אהבתם למוזיקה הקלאסית שאליה לא נחשפו בבית, על הקשיים וההצלחות, על ההשקעה המרובה המתעלה על הרצון לבלות  עם חברים כשאר בני הנוער ועל התוכניות העתידיות שלהם בתחום. הם מרעיפים שבחים גם על פרופ' בנימין שפירא, שללא הלהט שהוא מחדיר לתלמידיו, הקונסרבטוריון העירוני לא היה הופך לאחד מהמובילים והמוכרים גם מעבר לים.  

נחשפו למוזיקה בבתי הספר

כמעט כל התלמידים נפגשו עם הכלים והמוזיקה לראשונה בתכנית המודל היישובי בבתי הספר, שבה שהרעיון הוא להעניק חינוך מוסיקאלי אינסטרומנטאלי בסיסי לתלמידי בתי הספר כחלק מתכנית הלימודים. המודל פועל במסגרת שיתוף פעולה פורה בין עיריית מעלה אדומים ומשרד החינוך ובמסגרתה לומדים תלמידי שכבת ד'-ח' נגינה בכלי קשת ובכלי נשיפה במסגרת תזמורתית הטרוגנית .

מצטיינים בצה"ל

רועי ונאור הם כנרים מצטיינים בצה"ל, ובמסגרת השירות הצבאי ילמדו תואר במוזיקה. גאולה היא נגנית קרן יער ואיתמר הוא חצוצרן, שניהם בוגרי תזמורת צה"ל. עילאי מנגן בתזמורת צה"ל. הם כולם מתכננים להמשיך ולעסוק בתחום ובמוזיקה, וכבר נרשמו לאקדמיה.

מה הניע אתכם להצטרף לקונסרבטוריון?

"בלימודים בבית הספר במסגרת המודל היישובי יש ילדים שהמורים מזהים אותם וממליצים עליהם להגיע להיבחן לקונסרבטוריון, וכך קרה לחלקנו. חלק מהתלמידים הגיעו עם כלי מוזיקה שונה מהכלי בו הם מנגנים היום, ולאחר שנעשתה עבורנו התאמה שינינו כלי. למשל, רועי שניגן בטרומבון והועבר לכינור, או איתמר שניגן על צ'לו ועבר לחצוצרה".

האם נחשפתם למוזיקה קלאסית בבית, לפני שהתחלתם לנגן?

"לפני מספר שנים, כשבנימין שפירא סיפר לנו שהוא מאזין רק למוזיקה קלאסית, זה היה נשמע לנו מוזר ועיקמנו פרצוף. היום זה הפלייליסט שלנו. גם באוטו זה מה שאנחנו שומעים. מוזיקה אחרת נשמעת לנו הרבה יותר פשוטה ופחות מתוחכמת. ברגע שהאוזן רגילה, קשה כבר להקשיב למוזיקה אחרת". 

כמה שעות ביום אתם מתאמנים?

השאלה הזו גורמת להם לצחוק, "יותר נכון לשאול כמה שעות ביממה אנחנו לא מנגנים. כדי להגיע למצוינות, צריך להשקיע, והרבה. במשך שנים ארוכות, בסיום יום הלימודים בבית הספר, היינו נוהגים להגיע לקונסרבטוריון ולנגן שעות ארוכות. גם כשמסתיים השיעור בשעות הערב, בחרנו להישאר ולנגן. אנחנו אוהבים את זה מאוד. היו לנו סדנאות שהתקיימו בכל יום בין השעות 9:00 ועד 20:00 רצוף, וגם אז החלטנו להישאר אחריהן ולהמשיך לנגן. אנחנו מנגנים יותר מחמש שעות ביום".  

כיצד מתמרנים עם לימודים?

פרופ' בניימין שפירא מצטרף לשיחה ומסביר כי הם לומדים ללמוד, לנהל זמן ולשאוף להצלחות. מעבר לכך, הם מסבירים שבתי הספר כאן בעיר הבינו את הפוטנציאל הגדול שלהם ותמכו בהם גם בהיעדרויות מרובות אם היה צריך. "קיבלנו תמיכה מלאה ועזרה מבתי הספר בהם למדנו -  רועי ועילאי בבית הספר אמי"ת איתן, שהסתייעו רבות במנהל בית הספר, דניאל בארי, ובמורים אריאל פאול, אייל קלס, אלי אהרוני והרב שלומי דהן. ליה, תלמידת אמי"ת בנות, שנעזרה ברוחמה ווגל ובמורה אולג סטולפנד והמורות יוכי עיינות ואסתר שור. איתמר ונאור, תלמידי הישיבה התיכונית, שקיבלו רוח גבית מהרב פרנקל. גאולה, תלמידה של רומן קוט, שסיימה את בית הספר צביה בהנהלתה של רחלי פרנקל ובתמיכה גדולה מבית הספר והמורים. עברנו בהצלחה את הבגרויות בזכות צוות מורים תומכים מאוד ומנהלי בתי ספר שהבינו את חשיבות ההשקעה שלנו במוזיקה".

פרופ' שפירא מוסיף כי "הם למדו להשקיע במניות, והשקעה במניות היא השקעה לטווח ארוך. אמנם זה דורש הרבה כוח ומשאבים, אבל מאוחר יותר הם קוצרים פירות". רועי מהנהן ומוסיף כי "למדתי לתכנן ולנתב בין לימודים למוזיקה". שוורץ מוסיפה בחיוך ביישני כי "זה ממש לא היה קל, זו הייתה תקופה קשה", ואיתמר מחדד: "לא היו לי חיים, הייתי חדור מטרה. בדיעבד אני שמח שהצלחתי לעבור את התקופה הקשה הזו". פרופ' שפירא לא נח ומאתגר אותם שוב: "אתם חושבים שזאת תקופה קשה? כל תואר במוזיקה, הוא קשה יותר מקודמו".

על חיי חברה יש טעם לשאול?

"חיי החברה  שלנו הם התזמורת עצמה, שעם חבריה בעצם בילינו כל הזמן. כל יום אחרי בית הספר אנחנו נפגשים עם אותה הקבוצה, והפכנו לקבוצה משפחתית מגובשת. נוצרת חברות ומתפתחים חיי חברה עם המון דאגה ועזרה הדדית. ברגעים הכי קשים, כולם בשביל כולם. פרופ' שפירא דואג ליצירת האווירה, לימי כייף, לפעילויות חברתיות ולסדנאות, שלא לדבר על כל ההופעות שהופענו בחו"ל אחרי שהתזמורת כבר הספיקה להופיע בברטיסלבה, קייב, סנט פטרבורג ויותר מפעם אחת באולם הקונצרטים הנחשב ביותר בעולם יחד עם התזמורות המובילות ב'קרנגי הול' שבניו יורק. שפירא מוסיף בגאווה כי "אנחנו במצב שפונים אלינו ומזמינים אותנו להופיע, ולא ההיפך. כך גם היה השנה שקיבלנו פנייה מיפן ולא מימשנו אותה בגלל הקורונה".

מה התכניות לעתיד?

כולם ככולם ענו שהם יעסקו בתחום המוזיקה. נאור ורועי יזכו ללימודים אקדמאים במוזיקה בזמן שירותם הצבאי, רועי סימן לעצמו את התואר השני מעבר לים, גאולה ואיתמר השתחררו מהצבא ומתחילים ללמוד באקדמיה, עילאי חולם להיות כנר ראשי באחת מהתזמורות המוכרות בעולם, וכך גם איתמר, שאומר שהחלום שלו להיות נגן בינלאומי, וגם ליה, שהיא עדיין תלמידת תיכון, סימנה לעצמה מטרה להמשיך וללמוד גם אחרי השירות.

"הקונסרבטוריון במעלה אדומים הוא בית הספר למוזיקה מהמובילים בארץ. יש בו את מיטב המורים למוזיקה, מהמובילים והבכירים ביותר, שבאים ממקומות שונים בארץ", אומר פרופ' שפירא, "לימוד נגינה הוא פיתוח יכולת קוגניטיבית, אנליטית ולימוד שפה. יש כאן כישרונות ענקיים ברמה בינלאומית. הלימודים, הסדנאות והטיסות הן בעלויות עתק, ועל כך אני חייב להודות לראש העיר, בני כשריאל, שבזכות הדחיפה שלו, האמון שלו בנו מתחילת הדרך והסבסוד שהעירייה נותנת לדבר הנפלא הזה שצומח כאן בעיר, כל זה בוודאי שלא היה קורה".

תגובות

1
חרטה
בדוי | 18:02   01.10.20