יום שני, 15 ביולי 2019, י"ב תמוז ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 02-5900070

מיסטיקה וקבלה במעלהנט

מיסטיקה וקבלה

שלא נדע מצרות

בכל הדתות והתרבויות קיימים סממנים, לחשים, חפצים וטקסים מיסטיים, שמטרתם ליצור בלב המאמינים תחושת בטחון ושליטה על מאורעות החיים. יצחק אהרון חושף אמונות שונות הנהוגות בעדות ישראל לשמירה מעין הרע

פורסם בתאריך:


בתקופות עבר, התרחשויות מוזרות ותופעות מסתוריות הטרידו את מחשבתו של האדם עד כדי הטלת אימה, כך שרבים האמינו כי השפעות איתני הטבע או חוויות בחיי הפרט והקהילה נגרמים על ידי כוחות, טובים או רעים, ואפשר לעכב בעד הרע באם יימצא הכוח הנגדי שיניאו מלפעול. אמונות אלו נתפסו כצרכים נפשיים ולעיתים אף כביטוי למצוקות. חשוב להבין כי בימים של עולם טרום מדעי, כאשר האדם נקלע למצוקה, ופתרון הגיוני או מעשי לא היה בנמצא, התמודדות עם הבעיה הייתה לרוב כרוכה בפנייה לעולם הרוחני. אחד הפחדים האנושיים סובב סביב עניין עין הרע. בלשון המקרא, המושג "רע עין" מציין אנשים בעלי נפש רעה או אנשים בעלי חסר מסוים שבצערם ובסבלם הנפשי הם רואים בעין עוינת כל מה שחסר אצלם וידם אינה משגת. כאמור, רבים מאמינים כי בשל הקנאה, אנשים אחרים יכולים להטיל בהם עין רעה שעלולה לסכל את הברכה שבמעשי ידיהם. כך נולדו להם במרוצת התקופות שלל חפצים, לחשים ופעולות, שלהם ייחסו בני האדם כוחות רוחניים ושאותם הם רואים כיעילים לצורך השגת הצלחה, שמירה ושפע. בדברים הבאים קיבצתי מספר דרכים להתמודדות מול עין הרע והשלכותיה. דרכים אלו נהוגות בעם ישראל ומושפעות מארצות מוצא, פולקלור ומנהגים. יובן כי לא לכל הדרכים מקורות כתובים ומהימנים, כך שמרביתן נותרות עלומות ואין זה גורע מאומה מהאמונה בהן. 
* ציצית כהלכתה מגינה מעין הרע (החיד"א)
* לענוד שרשרת מכסף מומלץ עם מגן דוד מכסף, והחיד"א כתב שטוב שהאות ה' תופיע על תליון.       
* להלביש בנים בתכלת ובנות באדום.
* להניח שום בכרית ובמיטה, ויש התולים צרור שומים בפתח הבית. 
* יש המניחים סכין מתחת למזרן.
 * חוט אדום על פרק כף היד. בתוספתא כתוב: "מרדכי האמורי הקושר מטולטלת על ירכו וחוט אדום על אצבעו". לדעתי, מנהג החוט     האדום הינו בעל סתירה פנימית, הואיל והמבקש להישמר מעין הרע בדרך זו מקיים מנהג של עם האמורי, שהיו עובדי אלילים.
* לקחת חופן מלח ולסובב אותה מעל ראש ה"נגוע" בעין הרע שבע פעמים ולהגיד בלחש מספר מילים אודות "המטופל". לשפוך מתחת מים זורמים ולאמור שהעין הרע תעלם כפי שמלח נעלם במים.  
* כדי להוציא עין הרע יש להדליק את הגז, לזרוק על הלהבה הגלויה מלח ולבקש מה שרוצים.  
* לקחת מלח, פלפל ושום, לשים בשקית ולהסתובב עם זה בתיק. יש שטוענים לשים כמה גרגירי מלח בכיסים בכל יום מחדש.
* שמים בשקית מלח, חצי שקל וביצה, מציינים את שמות האנשים החשודים שעושים עין, וברגע שמציינים שם של אדם "חשוד" והביצה נשברת - סימן שנמצא האשם והעין הוסרה.
* מתכון להוצאת עין הרע: לשטוף קערה במים, למלא 3/4 מים לשים בתוכה: 7 חתיכות לחם (כנראה משבע פרוסות לחם), 7 מחטים, 7 קמצוצי מלח, 7 קמצוצי סוכר, 7 מקלות גפרורים ולהניח במקום מוצנע בבית.
* נגד עין הרע יש לקחת ביצה ולהעביר אותה על פני  כל הגוף במלואו, לאחר מכן לקחת את הביצה ולזרוק אותה בצומת המתפרש לארבעה כיוונים.
* לגדל בבית עציץ של רוטא (פיגם מצוי), לקטוף עלים שלו ולהניח בכיסים ובארנק. בספרים שונים, חלקם ספרי 'קבלה מעשית', נכתב כי נשיאת עלי רוטא בכיס הבגד מגנה על האדם מפני עין הרע. עוד נכתב כי  צמח הרוטא בגינת הבית או בעציץ בבית מגן על יושבי הבית מפני רוח רעה ועין רעה. בספרות הקבלה מוזכר השם רוט"א כשם קדוש, והוא אחד מתוך שלושה שמות קודש המסמלים את הגבורה (דינים) והרחמים, שאותם קיבלו האבות.  
* לשטוף את הבית במי ים. לא להוסיף שום חומר לשטיפה, להוציא את כל המים לאחר שנאספו מכל פינות הבית אל מחוצה לו.   
* יש לומר "בן פורת יוסף, בן פורת עלי עין". כך נהגו יהודים ממוצא מזרחי. יהדות אשכנז, לעומת זאת, נוהגת לומר "בלי עין הרע".  
* לומר תמיד: "מימיני מיכאל, משמאלי גבריאל, מאחוריי רפאל, מלפניי אוריאל ומעליי שמירת האל".
* יש הנוהגים לפתוח משפט שיש בו משום משיכת צרות עין מצד השומע במילים "טפו טפו", או למלמל "חמסה חמסה" ליד כל מי שנראה שתוקע מבטים.
* לקרוא פרקים ל"א, ל"ה , ע"א  בתהילים נגד עין הרע.
* ללכת לים לעבור שבעה גלים, ואחרי הגל השביעי לטבול בים.
עד כאן מצאתי וליקטתי מספר אמונות עתיקות הנהוגות אף בימינו. אין בנאמר כדי להביע עמדה אישית כלשהיא לחיוב או לשלילה, וכל הנאמר בא להביע את החשש האמיתי בנפש האדם מפני עין הרע. קשת האמונות לשמירה והגנה, כמוה כים הגדול, כך שאינני מתיימר ולו לרגע להכיל בנאמר את כולן. מרביתן נושקות לתחום הפסיכולוגי ובאות לחזק את האדם נפשית, ולעיתים אף די בכך. יחד עם זאת, מי שבוחר להנהיג את עגלת חייו על פי אמונות אלה, אומר "אשרי המאמין".
                                                                                               

מוגש בברכה, יצחק אהרון,

איש קבלה וראש מרכז "חכמה"

כותב ומרצה סודות הקבלה

לקביעת תורים ולייעוץ 03-9220784

www.kabalah.co.il

תגובות