יום שלישי, 21 בינואר 2020, כ"ד טבת ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 02-5900070

קהילה במעלהנט

קהילה במעלה אדומים והסביבה

בזווית אישית/ הרב אלי קפלן טוב שכן קרוב

זכיתי להכיר מקרוב את ישיבת ההסדר מעלה אדומים כמעט מזמן היווסדה. כמה מחבריי הטובים למדו במחזור השני של הישיבה, וכך הגעתי כמה פעמים לביקור. אולם, ההיכרות המשמעותית יותר הייתה מאז הגענו למעלה אדומים כזוג צעיר, לפני כ-34 שנים.

פורסם בתאריך:


היינו שכנים של הישיבה. התלמידים גרו בדירות בשכונה, והרמי"ם והאברכים היו מהגרעין המייסד של שכונת מצפה נבו. כך שלמרות שלא למדתי מעולם בישיבה, מכיר אני אותה דווקא מתוך מה שרואים שכנים ולא כתלמיד.

מה מייחד את הישיבה ממבטו של שכן קרוב? היכולת להסתכל מבחוץ ויחד עם זאת להרגיש קרוב, ולכן אפשר לראות יותר טוב את התמונה הגדולה, את הסך הכל. ומה ראיתי בתמונה הגדולה? אהבת תורה, התמדה יחד עם מבט רחב על העולם, ענווה גדולה וחיבור מיוחד בין אמונה לשכל ובין רגש לחשיבה אנליטית. נדמה לי שאת כל הדברים הללו אפשר לראות ברבים מבוגרי הישיבה בצורות שונות של ביטוי. כך אני רואה אותם במפגשים היומיים שלי עם רבים מהם.

אולם מכל הדברים החשובים הללו אנו רוצה להרחיב על שניים מהם. שניים שחייבים ללכת יחדיו כדי להצליח באמת. אהבת תורה ולימודה, יחד עם ענווה גדולה. ראשי הישיבה והר"מים מהווים דוגמא חיה לכך, דוגמא השווה לאלף שיחות ומאמרים על כך.

פעמים רבות נתפס הביטוי 'תורה גדולה' כאמירה של בית מדרש בו יש כיוון רעיוני חד משמעי, ברור וחד, אותו היא רוצה להעביר. ישיבת 'ברכת משה' איננה כזו, כי הישיבה וראשיה מלמדים שתורה גדולה היא תורה הבאה מתוך ענווה, מתוך ידיעה שלא כל האמת אצלי ושבעים פנים לה לתורה, וכל דעה הבאה מתוך אמונה, יראה ואהבה ומתוך שכל ישר, יש לה מקום בבית המדרש. 

להבנתי זוהי תורה גדולה באמת, כי היא תורת אמת ללא גבולות (עיין נתיבות עולם למהר"ל, נתיב הענווה ומסילת ישרים על מידת הענווה). מאז הקמנו את 'בית מורשת' כגרעין תורני ואת בית המדרש במרכזו, אני נשאל פעמים רבות האם אנו קשורים לישיבה, ואני תמיד עונה: לא קשורים, אבל מרגישים מאוד מחוברים. כי אני רואה סוג של השלמה בין הכיוון שלנו לבין הכיוון של הישיבה. הכיוון של הישיבה הוא פנימה, והכיוון שלנו הוא החוצה. כאשר ההגדרות הללו ברורות וכאשר יש שיח מכבד ופתוח של הערכה, יש באמת הרגשה של חיבור פנימי.

בגלל ההבחנה הברורה הזו מעטים מאוד הם האברכים מישיבת ההסדר שהגיעו אלינו לבית המדרש ללמוד, כי לכל מי שהגיע לברר אני אומר שאם המטרה שלך היא רק ללמוד, עדיף שתישאר בישיבה, שם תלמד הרבה יותר טוב. אם המטרה שלך היא להתחיל להשתלב בעשיה החינוכית מתוך לימוד משמעותי עדיף לך להגיע אלינו.

הייתה תקופה מסוימת שהיה בינינו לבין הישיבה שיתוף פעולה ארגוני סביב בית המדרש ומכון ההוראה. הרב סבתו החתים אותנו על מסמך המתנה את הפנייה שלנו לבחורי הישיבה להצטרף לפעילות, באישור אישי שלו, זאת כי יש הבחנה ברורה בין הישיבה המחנכת פנימה לבניין האישיות של התלמיד מתוך לימוד תורה, לבין גרעין תורני הפועל עם הפנים החוצה. כך אמר אז.

בעשר השנים האחרונות זוכים אנו לחדש את מבנה הישיבה בגבעת המייסדים שעמד כמעט נטוש מאז עזבה אותו הישיבה. הקמנו שם את המכינה הקדם צבאית 'איתן', שהיא בעלת אופי שונה לחלוטין מישיבת ההסדר ופונה לאוכלוסייה שונה, ואשר בין המקימים שלה היה אחד מבוגרי הישיבה, הרב אסף כהן, המנהל היום את 'בית מורשת'.

יש כאן מעגל נוסף של השלמה בין סגנונות שונים של מוסדות חינוך הבאים מתוך בית המדרש, מתוך הקשבה, כבוד ושיח, ומתוך הבנה שכל אחד ממלא את תפקידו במקום שלו, ויחד משלימים אנו את התמונה כולה.

כל מי שמגיע לעיר מעלה אדומים מתרשם מתחושת ה'ביחד' הקיימת בעיר בין כל המגזרים. לישיבת ההסדר יש חלק משמעותי ביותר בכך. דווקא בימים בהם השסעים הולכים וגדלים, כדאי להתבונן ולראות כיצד תפיסת עולמה של הישיבה יוצרת מעגלי השפעה גדולים שאין אנו תמיד מודעים אליהם. 

קמפיין ההמונים לגיוס תרומות לישיבה 'הכריח' את ראשיה, מחנכיה ותלמידיה לספר על הישיבה לא רק למי שמכירה מקרוב או למי שלמד בה, אלא גם לציבור הרחב.

שמחה גדולה יש לי, באופן אישי, כשכן קרוב, לא רק על ההצלחה בקמפיין, שתתרום לחיזוקה ופריחתה של הישיבה, אלא הרבה מעבר לכך - על המסר החשוב שעבר דרך קמפיין זה: מהי ישיבה ומהי תורה גדולה. תורה של גדלות וענווה במקום אחד

תגובות