יום שישי, 20 בספטמבר 2019, כ' אלול ה' תשע"ט
לפרסום חייגו: 02-5900070

עסקים במעלהנט

עסקים

הכי חם בעיר

מאפיית "ברכת השבת" ב-03 הפכה בתקופה קצרה למוקד עלייה לרגל של תושבי העיר והסביבה 2 את ריחות האפייה ניתן להריח עוד מרחוק, ובכל יום המקום הומה לקוחות שנהנים מחלות חמות, לחמים, עוגות, פיצות, לחמניות ואפילו מאפים של העדה התימנית | אליה ומיכאל מספרים על סודות ההצלחה, האהבה לאפייה והקשר המיוחד עם הלקוחות

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

דלית מור

כתבת מגזין וחדשות בעיתון זמן מעלה

איך בתוך תקופה קצרה הפכה מאפיית "ברכת השבת" בשכונת 03 למאפייה המובילה במעלה אדומים? כדי להשיב על השאלה הזו ולהבין מה גרם למאפיית "ברכת השבת" שנפתחה לפני כשנה וחצי בפרי מגדים להפוך למוקד עלייה לרגל של תושבי העיר והיישובים מסביב, יצאתי לבדוק, להתחכך בקונים ולשוחח עם בעלי המאפייה.

ריחות משכרים

אל המאפייה הגעתי ביום חמישי בערב. את ריח המאפים המשכר ניתן היה להריח כבר מהחנייה. בתוך המאפייה, 170 מ"ר, ההכנות בעיצומן. לקוחות נכנסים ויוצאים כשידיהם עמוסות בשקיות עם חלות חמות, לחמניות ואפילו פיצות רותחות. במאפייה יש מגוון עצום של מאפים מסוגים שונים - חלות מתוקות לצד חלות בגט, עוגות קרות, עוגות יום הולדת שהוזמנו מראש, לחמניות אצבע ולחמניות חלה, לחמים שונים מקמח מחמצת, בורקסים, פיתות ואפילו מאפים של העדה התימנית. העגלות מלאות הסחורה מתרוקנות במהירות. יש כאלה שנכנסים רק כדי להזמין אספרסו מהמכונה ופרוסת עוגה, אחרים מגיעים כדי לשתות משקה אייס כדי להצטנן מהחום אך מתקשים לעמוד בפיתוי ובריח ומעמיסים כל טוב לשקית. 

סודות ההצלחה

העושר הרב של המאפים הוא אחד הסודות של המקום הזה. תוסיפו לזה את השילוב של המאפים, הסידור המופתי שלהם על המדפים, הניקיון של המקום, ובעיקר, קבלת הפנים החמה והמאוד לא שגרתית מבעל המאפייה, אליה קטעי, ותבינו את סוד ההצלחה. אליה, בן ה-28, מקבל כל לקוח בחיוך ובמאור פנים. לצדו עובד חמו, מיכאל חזן, והלקוחות זוכים לקבל מהשניים קבלת פנים לבבית, חמה וביתית. 

יתרון נוסף שיש למאפייה על פני בתי מאפה אחרים בעיר הוא החנייה המהירה מחוץ למקום. אנשים מגיעים עם הרכב עד לפתח החנות, נכנסים למאפייה מבלי להיכנס לחניון, לעבור בדיקה של שומר ולבזבז זמן יקר. הלקוחות מגיעים עם הרכב, קונים ויוצאים, ויש לזה משמעות גדולה עבורם, בעיקר בבקרים או בערבים כשממהרים להגיע הביתה עם הלחמניות החמות לילדים, או בימי חמישי ושישי כשמגיעים לקנות חלות ועוגות לשבת. 

אליה, איך הגעת לתחום האפייה?

"גדלתי עם בצק ביד. מאז שאני זוכר את עצמי אני בתוך מאפייה. אני במקור תושב הקריות, אני מגיע מקריית אתא, שם יש למשפחה שלי מאפייה מאוד גדולה ומוכרת. כבר כשהייתי ילד קטן בן שבע הייתי מגיע למאפייה וקולע צמות לחלות וללחמניות. במשך כל השנים למדתי מהטובים ביותר איך מכינים בצק וכך גם למדתי את סוד הבצק של החלות המעולות שלנו, שהן חצי מתוקות ומאוד רכות. את הסחורה אנחנו קונים מהצפון, וכל המתכונים במאפייה שלנו הם מתכונים של המשפחה. לכן יש למאפים טעם ייחודי ולא תעשייתי. אני קורא לזה טעם של פעם".

כשפתחתם את המאפייה עדיין לא הייתם תושבי מעלה אדומים, למה כאן?

"זה התחיל כחשיבה עסקית נטו. חיפשנו מקום שיש לו פוטנציאל להצלחה, וראינו שבמעלה אדומים אין באמת מאפייה בקונספט של מאפייה. עם הזמן הבנו שצדקנו, אבל מה שלא ידענו מראש זה שכל כך נתאהב בעיר עד שנעבור לגור בה. עברנו לגור במעלה אדומים לא בגלל המאפייה, עברנו לפה בגלל שמצאנו עיר מדהימה, יפהפייה, מסודרת ונקייה, עיר עם חינוך מצוין לילדים ועם אנשים מקסימים. יש לי שני ילדים, אשתי כרגע בהיריון שלישי ואני שמח מאוד לגדל כאן את הילדים שלי".

מיכאל, עזבת את תחום הרכב, הגעת כדי לסייע לחתן שלך במאפייה, ונשארת. מה שאב אותך?

"עזבתי תחום שעבדתי בו הרבה שנים כדי לעזור לצעירים, ונשארתי. אני מאוד אוהב את המגע עם האנשים, ובמקביל התאהבתי גם באפייה. זה מאוד משמח לראות את הבצק נכנס לתנור ויוצא מאפה. גם העובדים מרגישים ככה. לפעמים אני מסתכל במצלמה כדי לראות מה קורה במאפייה כשאני לא נמצא, ואני רואה את העובד מוציא מהתנור את החלות ומתחיל לרקוד. זה גורם לך לרצות לרקוד משמחה כשאתה רואה את התוצאה. זאת הנאה עצומה". 

מיכאל משיב לשאלתי בלהט ועם ניצוץ בעיניים, וכשלקוח נכנס למאפייה הוא עוצר, מקבל את פניו בחיוך, טופח לו על השכם ולא שוכח להתלוצץ ולהגניב איזו בדיחה.

מה מייחד אתכם חוץ מהטעם והמתכונים הסודיים של המאפים?

"הסוד הוא מעבר לטעם, המחירים הטובים והניקיון. הכי חשוב לנו זה השירות ללקוח. כל מי שמגיע לכאן מתקבל בהומור ועם חיוכים, כל לקוח מקבל יחס אישי כאילו הוא היחיד שנכנס. אנחנו נתייחס ללקוח שנכנס בשביל לחמנייה אחת בדיוק כפי שנתייחס ללקוח שהזמין מאות לחמניות לשבת חתן. גם בינינו לבין עצמנו מעולם לא תשמעו ויכוחים או צעקות. העובדים ואנחנו באותה הסירה, וכולנו עושים הכל - פעם אני אטאטא ופעם אחד העובדים יעשה זאת", אומר אליה. 

מיכאל מסכים ומוסיף: "אני תמיד מסתכל במבט של הלקוח ושואל את עצמי איך אני הייתי רוצה שיתייחסו אליי. לכן, אם לקוח חדש מגיע ועושה הזמנה גדולה לשבת חתן או לכל אירוע אחר, אנחנו מתקשרים אליו אחרי האירוע כדי לשמוע ממנו אם הוא היה מרוצה ואם יש לו הערות. אנחנו מאוד פתוחים לשמוע הערות, זה חשוב לנו כדי להשתפר ולשפר. בימי שישי, כשיש לחץ גדול מאוד של לקוחות ואנחנו לא רוצים לעכב אותם ולגרום להם להמתין זמן רב, מגיעים למאפייה שבעה עובדים, קופה נוספת נפתחת ויש גם מי שאורז. בימי שישי יש כאן אווירה מיוחדת מאוד, יש שירי שבת ברקע ואני מאוד אוהב לעמוד מחוץ למאפייה כדי לקבל את הקהל שנכנס ולהיפרד ממנו כשהוא יוצא עם השקיות. לשבת יש ברכה מיוחדת, לכן גם בחרנו את השם הזה למאפייה".

אלו דברים מיוחדים נוספים יש לכם במאפיה?

"יש לנו פיצות, אנחנו מקבלים הזמנות מראש של עוגיות מיוחדות לחינה, יש לנו לחמים מקמחים מיוחדים ועוד ועוד. אנחנו עובדים גם עם מחוז ש"י של המשטרה שנוהג לבצע מאיתנו הזמנות. אנחנו מקפידים מאוד על הכשרות, וגם רבני העיר נוהגים לקנות אצלנו. בלילה, כשאני ישן, אני חושב על המאפייה ועל מה ניתן להוסיף ולשנות בה. אנחנו פותחים את המקום כבר בארבע בבוקר כדי שבשעה שש נוכל לפתוח אותה ללקוחות עם מאפים טריים. אחד הדברים שאנחנו מאוד מקפידים עליהם זה הסדר בתוך חדר המקרר. יש שם למעלה מ-80 ארגזים, וכולם מסומנים. תוך 30 שניות מרגע הכניסה לחדר המקרר ניתן למצוא בדיוק מה שחיפשנו בזכות הסדר הזה. בנוסף, אין אצלנו 'משחקים' שנהוגים במקומות אחרים. למשל, כל מיני מבצעים של עשר לחמניות בעשרה שקלים, אבל אם הלקוח קונה לחמנייה אחת היא עולה לו שקל וחצי. למה שאני אעניש לקוח שצריך רק לחמנייה אחת או שתיים? הגישה שלנו היא שכל אחד יקנה בדיוק מה שהוא צריך וישלם באופן הוגן".

מאפים לחיילים

על הקיר לצד הקופה תלויה תעודת הוקרה מצה"ל. בכל יום, בסיום העבודה, מיכאל ואליה אוספים את המאפים שנשארו ומעבירים את כולם לקראוון של האגודה למען החייל על שם חגי ביבי ז"ל בכניסה לעיר. המתנדבים מקפיאים את המאפים, ולמחרת בבוקר הם מחממים אותם ומגישים לחיילים כריכים טריים תוצרת בית המאפה. "מאוד חשוב לנו להתחבר לקהילה ולחיילים", אומרים אליה ומיכאל עם חיוך.

איך אתם רואים את העסק שלכם מתפתח?

"השלב הבא והקרוב הוא לטפח את החזית של המאפייה. עד עכשיו טיפלנו בחצר ובגינה שבכניסה, אנחנו נשתול פרחים, יהיו פה שולחנות וכיסאות ישיבה והתושבים יוכלו להגיע ולשבת כאן בכיף". 

אליה מוסיף ומדגיש: "בלי אשתי גליה לא הייתי מצליח, היא המשענת והתמיכה שלי והכל כאן בזכותה".

איזה טיפ הייתם נותנים לאדם שרוצה לפתוח עכשיו עסק חדש?

"קודם כל צריך שיהיה לו סכום כסף כדי לפתוח, אבל הכי חשוב - לא משנה איזה עסק הוא מתכנן לפתוח, כדאי שיכיר היטב את התחום. שיהיה שכיר לפני שהוא פונה להיות עצמאי, והכי חשוב, שיידע להתייחס ללקוחות כי יחסי אנוש הם חשובים ביותר להצלחת עסק וחשוב מאוד לדעת לתקשר עם אנשים".

 

תגובות

1
יופי של אנשים
עופר | 00:03   23.06.19