יום שלישי, 20 באפריל 2021, ח' אייר ה' תשפ"א
לפרסום חייגו: 02-5900070

יום האישה 2021 במעלהנט

אתי נידם

נשואה ואם לארבעה,סבתא לשני נכדים יועצת מנכ"ל משרד החינוך לקידום נשים וממונה על שוויון מגדרי מאמנת אישית מוסמכת המוכרת באיגוד המאמנים מנחת קבוצות מגיל 11 ועד 120 עובדת משרד החינוך הממונה בנוסף לתפקידה על הדרכת מורים ובניית קורסים לנשים לקראת מכרזים מי שצופה בטלוויזיה הקהילתית מכיר את אתי נידם ואת פינת היעוץ הקבועה שלה היא פיתחה תוכניות ייחודיות שדרכן המתאמנים רוכשים כלים פרקטיים, כישורי חיים ומבט אחר על המציאות והאתגרים העומדים בפניהם בתוכנית ממוקדת בת שבעה מפגשים היא מצליחה להגיע גם אל הדור הצעיר, דור האינסטנט "בסיום התהליך המתאמן לומד לא להמתין לאביר על סוס הלבן בכל תחום בחיים, הוא לומד להבין שהוא האביר של עצמו"

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

דלית מור

כתבת מגזין וחדשות בעיתון זמן מעלה

בין‭ ‬כל‭ ‬תפקידיה‭ ‬אתי‭ ‬נידם‭ ‬היא‭ ‬גם‭ ‬אחראית‭ ‬אקלים‭ ‬ארגוני‭ ‬בראייה‭ ‬מגדרית‭ ‬וקידום‭ ‬נשים‭ ‬במשרד‭ ‬החינוך‭ ‬וגם‭ ‬ממונה‭ ‬על‭ ‬מניעת‭ ‬הטרדות‭ ‬מיניות‭ ‬במערכת‭ ‬החינוך‭. ‬העבודה‭ ‬המאתגרת‭ ‬הזו‭ ‬כוללת‭ ‬גם‭ ‬מפגש‭ ‬עם‭ ‬תרבויות‭ ‬של‭ ‬נשים‭ ‬שלא‭ ‬ממהרות‭ ‬להתלונן‭, ‬והיא‭ ‬זו‭ ‬שנמצאת‭ ‬שם‭ ‬עבורן‭ ‬ומקלפת‭ ‬לאט‭ ‬לאט‭ ‬את‭ ‬הקליפות‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬להן‭ ‬הביטחון‭ ‬הנדרש‭ ‬לספר‭, ‬להתלונן‭ ‬ולעצור‭ ‬את‭ ‬המטריד‭. ‬

היא‭ ‬בעלת‭ ‬תואר‭ ‬ראשון‭ ‬ושני‭ ‬בתחום‭ ‬החינוך‭, ‬סיימה‭ ‬לימודים‭ ‬בבר‭ ‬אילן‭ ‬כמאמנת‭ ‬אישית‭ ‬מוסמכת‭ ‬המוכרת‭ ‬באיגוד‭ ‬המאמנים‭, ‬ומנחת‭ ‬קבוצות‭ ‬בכירה‭. ‬את‭ ‬תפיסת‭ ‬האימון‭ ‬שלה‭ ‬היא‭ ‬משלבת‭ ‬במגוון‭ ‬שיטות‭ ‬שלמדה‭, ‬בהן‭: ‬קורס‭ ‬בין‭ ‬לאומי‭ ‬לאימון‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬ערכים‭, ‬סוד‭ ‬הקלף‭ ‬המנצח‭, ‬אימון‭ ‬טיפול‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬קלפים‭ ‬בתוך‭ ‬הסמכה‭ ‬בינלאומית‭, ‬מודל‭ ‬המדבר‭ ‬על‭ ‬הערכים‭ ‬שלנו‭ ‬ושל‭ ‬ילדים‭ ‬ונותן‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬מדוע‭ ‬אנו‭ ‬נוהגים‭ ‬בסיטואציות‭ ‬מסוימות‭ ‬בדרך‭ ‬זו‭ ‬או‭ ‬אחרת‭. ‬בנוסף‭ ‬היא‭ ‬מאמנת‭ ‬ילדים‭ ‬ונוער‭, ‬מאובחני‭ ‬קשב‭ ‬וריכוז‭ ‬ובעיות‭ ‬רגשיות‭. ‬מעבר‭ ‬לאמירה‭ ‬שכל‭ ‬ילד‭ ‬צריך‭ ‬אדם‭ ‬שיאמין‭ ‬בו‭, ‬אתי‭ ‬אומרת‭ ‬שכל‭ ‬ילד‭ ‬צריך‭ ‬אדם‭ ‬שיקשיב‭ ‬לו‭. "‬אחד‭ ‬המאפיינים‭ ‬בקליניקה‭ ‬שלי‭ ‬הוא‭ ‬הקשבה‭, ‬אבל‭ ‬הקשבה‭ ‬אמיתית‭. ‬אני‭ ‬גם‭ ‬מלמדת‭ ‬את‭ ‬הילדים‭ ‬להקשיב‭, ‬ותוך‭ ‬כדי‭ ‬לומדת‭ ‬להקשיב‭ ‬בעצמי‭".‬

בקלינקה‭ ‬החמה‭ ‬והמזמינה‭ ‬שלה‭ ‬היא‭ ‬מאמנת‭ ‬לכישורי‭ ‬חיים‭ ‬מנצחים‭, ‬והכל‭ ‬בתפיסת‭ ‬העולם‭ ‬שאם‭ ‬מישהו‭ ‬להגשים‭ ‬חלום‭ ‬והוא‭ ‬בר‭ ‬ביצוע‭, ‬אין‭ ‬סיבה‭ ‬שמישהו‭ ‬אחר‭ ‬לא‭ ‬יצליח‭ ‬להגשים‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬החלום‭ ‬שלו‭. "‬אני‭ ‬מאמנת‭ ‬לכישורי‭ ‬חיים‭ ‬מנצחים‭ ‬ואני‭ ‬רוצה‭ ‬להסתכל‭ ‬על‭ ‬הניצחון‭ ‬כדי‭ ‬שיאפשר‭ ‬לי‭ ‬להתמודד‭ ‬עם‭ ‬האתגרים‭".‬

היום‭ ‬יש‭ ‬אינפלציית‭ ‬מאמנים‭, ‬מה‭ ‬מייחד‭ ‬אותך‭?‬

‭ "‬הכלים‭ ‬האימוניים‭ ‬שרכשתי‭ ‬מתבססים‭ ‬על‭ ‬28‭ ‬שנות‭ ‬עבודה‭ ‬במערכת‭ ‬החינוך‭, ‬לכן‭ ‬הרבה‭ ‬יותר‭ ‬קל‭ ‬לי‭ ‬להיפתח‭ ‬לסגנונות‭ ‬אימון‭ ‬המותאמים‭ ‬למתאמן‭, ‬גם‭ ‬בגלל‭ ‬עולם‭ ‬ידע‭ ‬שהכשרתי‭ ‬את‭ ‬עצמי‭ ‬בתוכו‭ ‬וגם‭ ‬מהלמידה‭ ‬שלי‭ ‬לאורך‭ ‬השנים‭ ‬תוך‭ ‬כדי‭ ‬שיחה‭ ‬עם‭ ‬מתאמן‭. ‬חשוב‭ ‬להישאר‭ ‬רלוונטית‭ ‬לאתגרים‭ ‬שהמתאמן‭ ‬עומד‭ ‬בפניהם‭, ‬ולכן‭ ‬אני‭ ‬כל‭ ‬הזמן‭ ‬לומדת‭ ‬ומשתלמת‭. ‬למדתי‭ ‬פרקטיקה‭ ‬NLP‭ ‬שבה‭ ‬אפשר‭ ‬לאמן‭ ‬גם‭ ‬ילדים‭, ‬ובהצלחה‭ ‬גדולה‭. ‬ילדים‭ ‬מבינים‭ ‬תת‭ ‬מודע‭, ‬עולם‭ ‬הדמיון‭ ‬לא‭ ‬זר‭ ‬להם‭ ‬בכלל‭ ‬והם‭ ‬מתחברים‭ ‬לזה‭ ‬מאוד‭". ‬

האם‭ ‬כל‭ ‬אחד‭ ‬צריך

‭ ‬לעבור‭ ‬אימון‭?‬

‭"‬יש‭ ‬נטייה‭ ‬לחשוב‭ ‬שרק‭ ‬כשיש‭ ‬מצוקה‭ ‬באים‭ ‬לאימון‭, ‬אבל‭ ‬מהניסיון‭ ‬שלי‭ ‬בקליניקה‭ ‬בהחלט‭ ‬יכולה‭ ‬להיות‭ ‬היוועצות‭ ‬בכיווני‭ ‬חשיבה‭ ‬גם‭ ‬ללא‭ ‬קושי‭ ‬או‭ ‬מצוקה‭. ‬אם‭ ‬יש‭ ‬מטרה‭ ‬או‭ ‬חלום‭ ‬ולא‭ ‬יודעים‭ ‬איך‭ ‬לבצע‭ ‬זאת‭, ‬אימון‭ ‬יכול‭ ‬לעזור‭, ‬לכוון‭, ‬לתת‭ ‬כלים‭. ‬בתהליך‭ ‬האימון‭ ‬גם‭ ‬אני‭ ‬כמאמנת‭ ‬וגם‭ ‬המתאמן‭ ‬מזהים‭ ‬הזדמנויות‭ ‬לאורך‭ ‬התהליך‭, ‬כך‭ ‬שלכל‭ ‬אחד‭ ‬כדאי‭ ‬להתייעץ‭ ‬עם‭ ‬אדם‭ ‬מקצועי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬כלים‭ ‬להציף‭ ‬בפניו‭ ‬הרבה‭ ‬דברים‭, ‬אתגרים‭, ‬רעיונות‭, ‬חלומות‭, ‬מטרות‭".‬

יש‭ ‬הבדלים‭ ‬מהותיים‭ ‬בין‭ ‬מתאמן‭ ‬גבר‭ ‬למתאמנת‭ ‬אישה‭?‬

‭"‬לצערי‭, ‬אני‭ ‬רואה‭ ‬בנשים‭ ‬הרבה‭ ‬כאלה‭ ‬שלא‭ ‬נוטות‭ ‬להנכיח‭ ‬את‭ ‬עצמם‭, ‬יש‭ ‬בהן‭ ‬איזו‭ ‬צניעות‭ ‬שפוגעת‭ ‬בהן‭. ‬כשאישה‭ ‬מגיעה‭ ‬לאימון‭ ‬ומספרת‭ ‬על‭ ‬עצמה‭, ‬זה‭ ‬הרבה‭ ‬פעמים‭ ‬קורה‭ ‬ברבים‭: '‬עשינו‭, ‬לקחנו‭, ‬ישבנו‭'. ‬תוך‭ ‬כדי‭ ‬האימון‭ ‬היא‭ ‬מרכיבה‭ ‬משקפיים‭ ‬מגדריות‭ ‬ולומדת‭ ‬לומר‭ ‬על‭ ‬עצמה‭: '‬עשיתי‭, ‬הבאתי‭, ‬לקחתי‭'. ‬יש‭ ‬מחקר‭ ‬שמדבר‭ ‬על‭ ‬למה‭ ‬נשים‭ ‬לא‭ ‬מגיעות‭ ‬לתפקידים‭ ‬בכירים‭, ‬הן‭ ‬עולות‭ ‬כמעט‭ ‬לפסגה‭ ‬ונתקעות‭ ‬שם‭. ‬המחקר‭ ‬הזה‭ ‬מראה‭ ‬שבכל‭ ‬התהליך‭ ‬הן‭ ‬מובילות‭ ‬ומייצרות‭ ‬עבודת‭ ‬צוות‭ ‬מדהימה‭ ‬ומגיעות‭ ‬לפסגה‭ ‬כשהן‭ ‬מאחורי‭ ‬הקלעים‭, ‬הן‭ ‬פחות‭ ‬מנכיחות‭ ‬את‭ ‬עצמן‭. ‬כשאישה‭ ‬לומדת‭ ‬לומר‭: '‬עשיתי‭', ‬היא‭ ‬נותנת‭ ‬לעצמה‭ ‬מקום‭ ‬בגאווה‭". ‬

איך‭ ‬מתמודדים‭ ‬עם‭ ‬דור‭ ‬האינסטנט‭, ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬סבלנות‭ ‬לתהליכים‭ ‬ארוכים‭?‬

‭"‬זאת‭ ‬הסיבה‭ ‬שבניתי‭ ‬תוכנית‭ ‬מחוללת‭ ‬שינוי‭ ‬בשבעה‭ ‬מפגשים‭, ‬ולשמחתי‭ ‬התוכנית‭ ‬הזו‭ ‬מוכיחה‭ ‬הצלחה‭ ‬רבה‭ ‬מאוד‭ ‬בקרב‭ ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שכבר‭ ‬עבר‭ ‬אותה‭. ‬מדובר‭ ‬בתוכנית‭ ‬קצרה‭ ‬וממוקדת‭ ‬עם‭ ‬תוצאות‭ ‬מדהימות‭. ‬בין‭ ‬מפגש‭ ‬אחד‭ ‬לשני‭ ‬אני‭ ‬נותנת‭ ‬משימות‭ ‬להתמודדות‭ ‬עם‭ ‬תהליכי‭ ‬שינוי‭ ‬תודעתיים‭ ‬והתנהגותיים‭. ‬מבחינתי‭ ‬באימון‭ ‬לילדים‭ ‬ומבוגרים‭ ‬יש‭ ‬לתת‭ ‬מקום‭ ‬להנחות‭ ‬היסוד‭ ‬מעולם‭ ‬NLP‭, ‬או‭ ‬במילים‭ ‬פשוטות‭ - ‬היכרות‭ ‬עם‭ ‬המוח‭ ‬שלנו‭. ‬חשוב‭ ‬להבין‭ ‬איך‭ ‬אני‭ ‬יכולה‭ ‬להפוך‭ ‬את‭ ‬האיבר‭ ‬הזה‭, ‬המוח‭, ‬להכי‭ ‬אפקטיבי‭ ‬עבורי‭ ‬ולכזה‭ ‬שישרת‭ ‬אותי‭ ‬בצורה‭ ‬הטובה‭ ‬והמתאימה‭ ‬לי‭ ‬ביותר‭. ‬בניתי‭ ‬גם‭ ‬תוכנית‭ ‬מצוינת‭ ‬לניהול‭ ‬זמן‭ ‬כדי‭ ‬להחזיר‭ ‬את‭ ‬השליטה‭ ‬לידיים‭ ‬שלנו‭. ‬אנחנו‭ ‬יכולים‭ ‬לתכנן‭ ‬מטרות‭, ‬לחלום‭ ‬חלומות‭, ‬לחשוב‭ ‬בגדול‭, ‬אבל‭ ‬בחיי‭ ‬היום‭ ‬יום‭ ‬אנחנו‭ ‬מתקשים‭ ‬לנהל‭ ‬את‭ ‬חיינו‭ ‬כי‭ ‬לכולנו‭ ‬יש‭ '‬מבזבזי‭ ‬זמן‭'". ‬

לא‭ ‬להמתין‭ ‬לאביר‭ ‬על‭ ‬

הסוס‭ ‬הלבן

בסיום‭ ‬התהליך‭ ‬שעובר‭ ‬המתאמן‭ ‬הוא‭ ‬לומד‭ ‬לא‭ ‬להמתין‭ ‬לאביר‭ ‬על‭ ‬סוס‭ ‬הלבן‭ ‬בכל‭ ‬תחום‭ ‬בחיים‭. ‬הוא‭ ‬לומד‭ ‬להבין‭ ‬שהוא‭ ‬האביר‭ ‬של‭ ‬עצמו‭. ‬פיתחתי‭ ‬קלפים‭ ‬שנקראים‭ '‬להתאהב‭ ‬בעצמי‭', ‬ובסיום‭ ‬התהליך‭ ‬כל‭ ‬מתאמן‭ ‬מקבל‭ ‬משפט‭ ‬יומי‭ ‬שמאיר‭ ‬עוד‭ ‬זווית‭ ‬ראייה‭ ‬על‭ ‬היום‭ ‬שעבר‭ ‬אליו‭. ‬יש‭ ‬לי‭ ‬גם‭ ‬פינה‭ ‬בטלוויזיה‭ ‬הקהילתית‭, ‬שם‭ ‬אני‭ ‬נותנת‭ ‬עצות‭ ‬כמעט‭ ‬בכל‭ ‬תחום‭. ‬חשוב‭ ‬לי‭ ‬להעביר‭ ‬את‭ ‬הידע‭ ‬שלי‭ ‬הלאה‭, ‬לכן‭ ‬בכל‭ ‬תהליך‭ ‬שאני‭ ‬מעבירה‭ ‬יהיה‭ ‬מתאמן‭ ‬שישלם‭ ‬מחיר‭ ‬סמלי‭, ‬כתרומה‭ ‬לקהילה‭". ‬

כלים‭ ‬פרקטיים‭ ‬ושליטה‭ ‬לידיים

‭"‬מעבר‭ ‬לזה‭ ‬שיש‭ ‬לי‭ ‬פיתוחים‭ ‬כמו‭ ‬טיפול‭ ‬קצר‭ ‬ומהיר‭ ‬ושימוש‭ ‬בכלים‭ ‬שונים‭, ‬אחד‭ ‬הדברים‭ ‬המשמעותיים‭ ‬ביותר‭ ‬שכל‭ ‬מתאמן‭ ‬מקבל‭ ‬אצלי‭ ‬הוא‭ ‬כלים‭ ‬פרקטיים‭ ‬לחיים‭. ‬המתאמן‭ ‬יוצא‭ ‬ממני‭ ‬עם‭ ‬ארגז‭ ‬כלים‭ ‬להתמודדות‭ ‬יום‭ ‬יומית‭ ‬ועם‭ ‬כישורי‭ ‬חיים‭ ‬מצליחים‭ ‬שיעזרו‭ ‬לו‭ ‬לצלוח‭ ‬כל‭ ‬אתגר‭. ‬חשוב‭ ‬לי‭ ‬כמאמנת‭ ‬אישית‭ ‬וכמנחת‭ ‬קבוצות‭ ‬שכל‭ ‬התהליך‭ ‬יהיה‭ ‬יישומי‭, ‬לא‭ ‬מספיק‭ ‬שזה‭ ‬יישאר‭ ‬ברמת‭ ‬התובנות‭. ‬דבר‭ ‬נוסף‭ ‬שעובד‭ ‬נפלא‭ ‬הוא‭ ‬שילדים‭ ‬מגיעים‭ ‬לאימון‭, ‬וכבר‭ ‬בפתיחה‭ ‬אני‭ ‬נותנת‭ ‬להם‭ ‬את‭ ‬השליטה‭ ‬לידיים‭ ‬כשאני‭ ‬אומרת‭ ‬להם‭ ‬שאני‭ ‬עובדת‭ ‬אצלם‭ ‬ושהם‭ ‬יכולים‭ ‬לפטר‭ ‬אותי‭ ‬מתי‭ ‬שירצו‭ ‬מבלי‭ ‬שאשאל‭ ‬אותם‭ ‬למה‭. ‬לילד‭ ‬זה‭ ‬נותן‭ ‬שליטה‭ ‬על‭ ‬התהליך‭, ‬וזה‭ ‬גורם‭ ‬להיות‭ ‬מגויס‭ ‬מעצמו‭ ‬להצלחת‭ ‬התהליך‭".‬

יש‭ ‬לך‭ ‬איזו‭ ‬המלצה‭ ‬לסיום‭?‬

‭"‬לאן‭ ‬שהפוקוס‭ ‬הולך‭, ‬לשם‭ ‬האנרגיה‭ ‬זורמת‭. ‬קורים‭ ‬אירועים‭ ‬בחיים‭ ‬שאין‭ ‬לנו‭ ‬שליטה‭ ‬עליהם‭, ‬וחשוב‭ ‬להבין‭ ‬שהבחירה‭ ‬שלנו‭ ‬היא‭ ‬היכן‭ ‬נשים‭ ‬את‭ ‬הפוקוס‭. ‬באימון‭ ‬אני‭ ‬פוגשת‭ ‬פוקוס‭ ‬קורבני‭, ‬ובתהליך‭ ‬שהמתאמן‭ ‬עובר‭ ‬הוא‭ ‬לומד‭ ‬להעביר‭ ‬את‭ ‬הפוקוס‭ ‬למקום‭ ‬אחר‭, ‬ובעצם‭ ‬הוא‭ ‬לומד‭ ‬לצמוח‭. ‬צריך‭ ‬ללמוד‭ ‬מה‭ ‬עובד‭ ‬לנו‭ ‬בחיים‭ ‬ומה‭ ‬פחות‭, ‬צריך‭ ‬לדעת‭ ‬ללכת‭ ‬למקום‭ ‬הטוב‭, ‬וזאת‭ ‬מיומנות‭ ‬שרוכשים‭. ‬במידה‭ ‬ומתעוררים‭ ‬ליום‭ ‬חסר‭ ‬אנרגיה‭ ‬וללא‭ ‬מצב‭ ‬רוח‭, ‬מומלץ‭ ‬להתקלח‭, ‬להתלבש‭, ‬לצאת‭ ‬לשמש‭ ‬‮–‬‭ ‬ואז‭, ‬בלי‭ ‬לשים‭ ‬לב‭, ‬האנרגיה‭ ‬תשנה‭ ‬את‭ ‬תת‭ ‬המודע‭ ‬ופתאום‭ ‬נמצא‭ ‬את‭ ‬עצמנו‭ ‬עם‭ ‬אנרגיה‭ ‬טובה‭".‬

תגובות