יום שישי, 01 ביולי 2022, ב' תמוז ה' תשפ"ב
לפרסום חייגו: 02-5900070

חדשות במעלהנט

החדשות המקומיות

זווית אישית / עם הספר

בעבר צוין שבוע הספר כחג שכולם חגגו, כיום מעטים קוראים ספרים, הרגלי הקריאה בקרב בני הנוער הם אפסיים ואחוז התלמידים שהוגדרו ברמה נמוכה או בינונית בהבנת הנקרא הוא גדול ▪ על כולנו להתעורר, על מערכת החינוך ועלינו כהורים לפעול, ויפה שעה אחת קודם, כדי לחזור להיות עם הספר

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

רפי בן חור

השבוע ציינו בישראל את יום הספר העברי, יום חשוב מאוד שאנו בילדותנו קראנו לו "חג הספר העברי". בהרצליה, עיר ילדותי, ממש חגגנו את החג הזה. לכבוד האירוע, רחוב מרכזי היה נסגר ומוסב למדרחוב ואלפי ספרים הוצבו לעיון הקהל אשר עט על הספרים, עלעל בהם ורכשם. בגיל תיכון כבר נסענו בחג הספר ל"כיכר מלכי ישראל", אשר נקרא היום "כיכר רבין", לחגיגה הגדולה והמרכזית. המקום המה בהמון אדם.

בשנים האחרונות, לצערי, אין יום הספר חג לאומי, וללא פרסומי כלי התקשורת איני יודע כמה היו פוקדים אירוע חשוב זה. 

השבוע פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה סקר נרחב אודות הרגלי הקריאה של בני הנוער וכן נערכה בחינה בהבנת הנקרא לתלמידי כיתות ד' דוברי העברית. הנתונים מזעזעים, אחוז התלמידים אשר הוגדרו ברמה נמוכה ובינונית-נמוכה הוא 57%! זו תמונת מצב מדאיגה, כאשר כל תלמיד שני בקרב דוברי העברית מתקשה בהבנת הנקרא. 

אני מכיר בני נוער צעירים עמם אני בקשר, ומקבל הודעות וואטאצפ בזו הלשון: "רפי מה נשמה?", "אני הבוא בחמש", "אני אולך" ועוד. מדובר בבני נוער חכמים ונבונים אשר יודעים לעבוד קשה, ישרים ותמימים, רק בעיה אחת יש להם - אין הם קוראי ספרים כלל.

הנושא חייב טיפול שורש מידי מצד מערכת החינוך, אשר חייבת להביא את הילדים בכל דרך אפשרית לקרוא ספרים ולסכמם בכתב. באנגלית זה נקרא BOOK REPORT . התלמיד מחויב בכל פרק זמן מוגדר, לפחות אחת לחודש, לקרוא ספר ולכתוב את התקציר שלו, ולעתים גם לעמוד מול חבריו לכיתה ולספר על הספר. פעולה זו תשפר לתלמיד את יכולת הקריאה והכתיבה, תמנע טעויות כתיב, תעמיק את הבנת הנקרא, תשפר את סגנון הכתיבה ותחזק את בטחונו האישי עת יעמוד ויסביר אודות הספר לחבריו בכיתה. צעד זה יביא את התלמיד לאהוב לקרוא לאהוב את הספר!

יתרה מכך, על הורי התלמידים מוטלת המשימה העיקרית - צמצום משמעותי בצפייה בטלוויזיה, הרחקה כמה שניתן יותר ממשחקים בטלפון הסלולרי וממשחקי מחשב. "מלכודת המסכים", משחקי המחשב וצפייה אין סופית בטלוויזיה, הינה מלכודת דבש להורים אשר לכאורה שמחים כי יש שקט מהילדים והם יכולים לעסוק בעניינים ללא הפרעה. במקרה זה השקט, לכאורה, הוא הסכנה העיקרית לילד וליכולות חינוכו והתפתחותו בעתיד.

כידוע, הבנת הנקרא הינה הבסיס והיסוד לכל שאיפה. להגיע להישגים מקצועיים ללא הבנת הנקרא - לא ניתן. ללמוד כל מקצוע, לא מקצוע טכני או מקצוע עיוני, לא ניתן. את זה חייבים להסביר ולהטמיע בקרב התלמידים בצורה אשר אינה משאירה כל ספק.  

לא סתם אנו נקראים עם הספר בהשוואה לעמים אחרים, תמיד במשפחה יהודית היו ספריות עמוסות בספרים אם זה ספרי קודש או ספרים אחרים. עלינו לפעול בכל כוח לא להיכנע למסכים ובכך לא לאבד את ההגמוניה שלנו כעם הספר.

תגובות