יום שבת, 06 ביוני 2020, י"ד סיון ה' תש"פ
לפרסום חייגו: 02-5900070

עסקים במעלהנט

עסקים

קניון בצל הקורונה

שערי הקניון נפתחו והלקוחות החלו להגיע. מנכ"ל הקניון, אורי סמיט, מספר על שגרה חדשה שכוללת בדיקות חום, חבישת מסיכות, הגבלת מספר המבקרים ועמדות אלכוג'ל. הסוחרים שמחים לחזור ואומרים: "יש ירידה גדולה באחוזי המכירה, אבל אנחנו מברכים גם על זה. עד יום חמישי בשבוע שעבר היו לנו אפס הכנסות". הנהלת הקניון באה לקראת הסוחרים וויתרה על דמי השכירות בחודשים אפריל עד יוני

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

דלית מור

כתבת מגזין וחדשות בעיתון זמן מעלה

"ייקח עוד הרבה זמן עד שהחיים יהיו דומים למה שהכרנו קודם", אומרים סוחרי הקניון ביום ראשון השבוע. ביום חמישי בשבוע שעבר נפתחו שערי הקניון, וכבר בשעת הפתיחה המוקדמת מאות תושבים זרמו פנימה לאחר שבמשך כחודשיים הקניון היה חשוך וסגור, למעט חנויות בודדות חיוניות שהיו פתוחות.

"זה יום חג היום", אומר מנכ"ל הקניון, אורי סמיט, בעודו מסתובב בין החנויות ובמסדרונות הקניון כשהוא לבוש ווסט אדום וחובש מסכה, כפי שנדרש. הוא עובר בין החנויות ומוודא שהעובדים והמבקרים שומרים על הנהלים. "החזרה לשגרה זה חג למדינתנו ולנו", הוא אומר, "התגעגענו ללקוחות ולתרבות הפנאי והבילוי שהייתה כל כך חסרה לכולם. אנחנו ערוכים ומוכנים על פי כל התקנות וההנחיות, כולל אפליקציה שבה הנכנסים יכולים להשיב על שאלות. אנחנו מודדים חום וממספרים את כל מי שנכנס פנימה, כך אנחנו שולטים על המצב. כל אנשי ההנהלה מסתובבים בקניון עם ווסט אדום כדי שהלקוחות יזהו אותנו כבעלי מקצוע ויוכלו לפנות אלינו במידה ויש שאלות. כך למעשה אנחנו מבדילים את עצמנו".

לכל מי שהגיע לקניון בחודשיים האחרונים והתרגל לשגרה המעיקה ולתריסים המוגפים, השינוי היה מרעננן. מיום חמישי האחרון הקניון שוב מואר, המוזיקה מתנגנת ברקע והלקוחות נכנסים ויוצאים מהחנויות עם שקיות בידיים וחיוכים על הפנים. "התגעגענו לאווירה הזאת", אומרת לי אחת הלקוחות בהתרגשות. בדוכן בו מוכרים טלפונים ניידים ואביזרים נלווים מספרת לי המוכרת כי מרגע הפתיחה היא לא עצרה לרגע, גם לא ללגום מים. "מורגש עד כמה היה בנו צורך", היא אומרת.

למרות החגיגה, השגרה היא עדיין איננה אותה השגרה שבה חיינו לפני הקורונה. בכניסה לקניון נעשה תשאול לכל לקוח, המאבטחים מודדים חום ומוודאים שהלקוחות נכנסים עם מסכה, ליד דלתות הכניסה הוצב ברז אלכוג'ל לשימוש הנכנסים והיוצאים, וכך גם לצד המעליות בשלוש הקומות. בכניסה לכל חנות יש מדבקה שעליה רשום גודלה של החנות ומספר הלקוחות המותרים לכניסה אליה בו זמנית. על רצפת הקניון ובחנויות ישנן מדבקות המסמנות ללקוחות היכן מותר לעמוד בכדי לשמור מרחק זה מזה, וצוות עובדים גדול מסתובב בקניון כשהוא לבוש בווסט אדום ומוודא שאכן נשמרים הכללים. כל ממכר המזון מתבצע ללא ישיבה במקום, וב"ארומה" מצאו פתרון יצירתי והציבו שלושה שולחנות ברחבת הכניסה בחוץ, במרחק זה מזה. במזנון המזון המהיר אומר העובד של דודל'ה כי "כיף לחזור. מגיעים אנשים, אבל זה לא דומה בכלל לימים רגילים. גם זה שאסור לשבת לאכול במקום משפיע מאוד על תנועת הלקוחות". בחנויות הבגדים לעומת זאת, "ההסתערות" הייתה פחותה באופן יחסי לחנויות כמו "אייס קנה ובנה", "ארומה", חנויות ודוכני הטלפונים ו"סטימצקי", שם התנועה הייתה ערה במיוחד. "ייתכן וייקח עוד זמן רב עד שהחיים ישובו להיות כפי שהכרנו", אומרים רוב הלקוחות והסוחרים, בסופו של דבר החנויות והדוכנים החיוניים עובדים באותה התפוקה, כמו דוכן הטלפונים שבו התור ארוך במיוחד.

בסביבות 12:30 בצהריים, ביום הראשון של הפתיחה, הגיע הקניון למכסה המקסימאלית המאושרת של הלקוחות שיכולים להיות בתוך הקניון בו זמנית. המספר הזה עומד על 1,270 איש. חשוב לציין, כי מספר גג המבקרים בקניון בו זמנית כולל גם את לקוחות השופרסל והמתאמנים בסטודיו מטי. וכך, ברגע בו הקניון הגיע לתכולה של 1,270 איש בתוכו, הדלתות ננעלו והלקוחות ממתינים בחוץ כאשר כל אחד שייכנס לקניון יהיה רק כנגד מישהו שייצא ממנו.

בסטודיו מטי נערכו היטב לפתיחה המחודשת, ומכון הכושר נפתח ביום שישי עם הגבלות הכוללות: מילוי טופס הצהרת בריאות, שמירה על מרחק בין ההליכונים של שני מטרים ותכולה של עד 30 מתאמנים בו זמנית במתחם. הסטודיו לחוגים נפתח ביום שני, ובו יש היתר להכניס עד שבעה אנשים בלבד בכל פעם. איציק, מנהל סטודיו מטי, ביקש להדגיש כי חובה להירשם מראש לפני שמגיעים, זאת כמובן בגלל הגבלת מספר הנכנסים. בתחילת השבוע מכון הכושר כבר פעל, כשבכל שעה וחצי נכנסה קבוצת נרשמים מראש, אשר בינה לבין הקבוצה הבאה הצוות חיטא את המתקנים. "נגמרה הספונטניות", אומרת אחת העובדות, "אי אפשר להגיע למכון הכושר מבלי להירשם מראש. שמחים לחזור, אך זאת תחושה עצובה עדיין".

בתחילת השבוע חזרתי שוב לקניון, כדי לבחון האם ההתלהבות מפתיחת הקניון ביום חמישי שכחה מעט או שהיא נמשכת. בשיחה עם הסוחרים התגובות היו חצויות. לשאלתי האם תנועת הלקוחות והרכישות דומה לימים כתיקונם, השיב לי בעל חנות התכשיטים "עיצובים" כי "החודשיים האחרונים היו קשים מאוד, כפי שהיו לשאר בעלי העסקים. גם אחרי פתיחת החנות אנו לא חשים את החזרה לשגרה". בנעלי "גלי" סיפרה לי אתי רומי כי "יש תנועת לקוחות, וזה משמח, אבל הרבה לקוחות כבר רכשו באמצעות האתר במהלך שהותם בבית ולכן אינם מגיעים". איתן מחנות "נעלי לפידות" מספר על הקושי הרב בו היה שרוי בחודשיים שחלפו ואומר כי "לשמחתי, בימים אלו אנו נכנסים לעונת הקיץ ולכן ישנן רכישות של סנדלים, אך מסוג שונה. עברנו תקופה מאוד קשה, ועכשיו זאת העונה שלנו ואמורה להיות תנועה ערה. יש הורים שחוששים להביא את הילד שלהם לחנות, ולכן הם לוקחים את הסנדלים הביתה כדי למדוד וחוזרים כדי להחליף מידה או לשלם". גלית יעקובי מחנות הבגדים מתארת מציאות שונה ומספרת כי "כיף מאוד לחזור. הלקוחות משתוקקות לבגדים, להתחדש, לצאת מהבית, וכל מי שנכנסה לחנות בינתיים, קונה". בחנות "רנה פרחים" אומר לי משה כי "יש הרגשה שאנשים רוצים לחדש את החיים למרות שהתקציב כבר לא מאפשר להם לחיות כפי שהורגלו לפני המשבר. הם רוצים לנשום ולכן הם מגיעים לקניות. ללא ספק הם קונים פחות. מדובר ב-70 אחוז מכירה מימים רגילים, אבל אני מברך גם על זה. עד יום חמישי בשבוע שעבר היו לי אפס הכנסות".

הנהלת הקניון לקחה על עצמה לסייע לסוחרי הקניון, וכך מחודש אפריל לא גבו תשלום עבור השכירות עד חודש יוני. הובטח לסוחרים כי ינהגו בהם בהתחשבות, והסוחרים מעריכים זאת מאוד ואומרים: "אנחנו מאוד מודים להנהלה על ההבנה. אנחנו שמחים שהם מבינים שזה אינטרס משותף של הקניון ושלנו, אחרת גם לחזור לפעילות לא היינו יכולים".

אורי סמיט, מנכ"ל הקניון, מבקש לציין כי "גם במסגרת החזרה הבנו את הקשיים שבהם מצויים העסקים והסוחרים. הגענו ליום פתיחת הקניון עם ארגז כלים לבעלי עסקים ועם הטבות בגין הזמן הזה שאבד. נכנסנו מתחת לאלונקה בעוד שאף אחד לא נכנס מתחת לאלונקה שלנו, בנקים לא הורידו ריביות, ארנונות לא פסקו וכן הלאה. אנחנו ויתרנו על הרבה מאוד דברים ואף נתנו מקדמות קדימה מתוך ההבנה שחייבים לחבק את כולם ולעבור את זה ביחד".  

תגובות