יום שישי, 01 ביולי 2022, ב' תמוז ה' תשפ"ב
לפרסום חייגו: 02-5900070

חינוך במעלהנט

חינוך

אמא, אבא, סיפור

הקראת ספרים לילדים כבר מהגיל הרך מומלצת מאוד ומשפיעה באופן ישיר על העשרת השפה, שיפור הביטחון העצמי, פיתוח היצירתיות והדמיון ואפילו על סיכויי ההצלחה בלימודים, כך עולה ממחקרים בינלאומיים שנערכו • חנה קראוס, מנהלת מחלקת פרויקטים, מובילה את המודעות לנושא בעיר וקוראת להורים להקריא סיפור לילדים לפני השינה

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

דלית מור

כתבת מגזין וחדשות בעיתון זמן מעלה

בעשור האחרון פורסמו מחקרים רבים בכתבי עת מובילים ברחבי העולם כולו, המגלים הבדלים משמעותיים בהתפתחות ילדים שהוריהם הקריאו להם סיפור לפני השינה, לבין ילדים אחרים. המחקרים הראו שקריאה לילד בגיל הרך על ידי ההורים מומלצת לקידום ההתפתחות המוחית, ומחקרים פסיכולוגיים רבים הראו שהקראת הסיפור משפרת את התפתחות השפה, הזיהוי המילולי, שיפור הביטחון העצמי ופיתוח היצירתיות והדמיון.

המחקרים גם מראים כי תקופת הגן חשובה במיוחד למוכנות הקריאה בבית הספר היסודי, זאת בשל ההתפתחות המואצת של המוח ואזורי השפה בגיל זה. ילדים רבים מגיעים לבית הספר כשהם הרחק מאחור ביכולת השפתית שלהם, ואינם מצליחים לצמצם את הפער בשל העובדה שלא נחשפו מספיק להקראת סיפורים.

מנהלת מחלקת פרויקטים בעיריית מעלה אדומים, חנה קראוס, המובילה את המודעות לנושא בעיר, אומרת כי "מדובר בהשפעה על עתידו של הילד. נחשפתי לתחום העוסק במוביליות חברתית, כלומר היכולת של האדם לשנות את מעמדו החברתי כלכלי. למרות שגורלו ועתידו של הילד נקבע בין היתר לפי משפחתו, במוביליות חברתית אנחנו אלו שיכולים גם להיות גורם משפיע כהשלמה למה שהוא מקבל. במעלה אדומים התחלתי לקדם את כל נושא מוביליות חברתית בכך שידעתי שאם הילדים בתוך מערכת החינוך יחוברו לאקדמיה ויראו את שמם לצד מכללה או אוניברסיטה שבה יעשו קורס עם תעודה מהאקדמיה, עבורם זה יהיה מקום טבעי וזהו חלק ממוביליות חברתית. ככל ש'צללתי' יותר בחומר נחשפתי למחקרים רבים בנושא הקראת ספרים לילדים, המשמעות הקריטית וההשלכות העצומות של זה לעתידו של הילד".  

קראוס מוסיפה כי "בעבר קידמתי את נושא ארוחה משפחתית, ואני יכולה להבין שישנן משפחות שטכנית קשה להם ליישם זאת, אך הקראת סיפור, בניגוד לארוחה, יכולה להימשך בין חמש ועד עשר דקות, ובתוך דקות ספורות להוביל מהלך. סיפור לפני השינה משפיע על התפתחות השפה, עולם הדמיון, עולם המושגים וחיבור בין הורה לילד. בזמן הקראת הסיפור ההורה שואל שאלות, מתפתחת שיחה וקירבה פיזית".

מחקרים רבים, כבר הראו כי קריאת סיפור תורמת לא רק ליכולת המילולית של הילד, אלא גם למצבו הרגשי ולאינטראקציות התקינות בינו לבין ההורים המקריאים את הספר. כאמור, הקראת סיפורים לילדים כבר מגיל צעיר משפרת גם את סיכויי ההצלחה שלהם במהלך שנות הלימודים, ומפחיתה את מידת החשיפה שלהם לאמצעים אלקטרוניים כמו אייפד, סמארטפון וטלוויזיה.

מלי שחר יחזקאל, מנתחת התנהגותית ומנחת הורים, מתמקדת בחיבור הרגשי בין ההורה לילד, "הקראת ספרים לילד היא חוויה איכותית ומשותפת להורה ולילד, חיבור רגשי בין הורה לילד. כשהילדים יגדלו, תופתעו עד כמה הם יזכרו את זה שהקראתם להם ספרים בלילה. בנוסף, באמצעות הספרים אפשר להעביר מסרים לילדים, והיום יש ספרים בכל נושא - מוות, גירושין ועוד, ודרך הספרים ניתן להבין מצבים טוב יותר". 

פרופ' איתי ברגר, מומחה בנוירולוגיה ילדים והתפתחות הילד, אומר כי "כולנו רוצים ילדים מוצלחים ומפותחים, אחת הפעולות המשמעותיות להתפתחות מוחית, התפתחותית ושכלית היא הקראת סיפור לפני השינה". 

מחקרים שנעשו בכל העולם מצביעים על הקשר החזק בין חוויות סביב ספרים בגיל הרך ובין אהבת הקריאה, הכישורים השפתיים, אוצר המילים ואפילו ההישגים הלימודיים במהלך החיים. קריאת ספרים מפתחת גם את הדמיון, מטפחת אינטליגנציה רגשית ומעודדת אמפתיה לאנשים אחרים ותובנות לגבי עצמנו. כאשר הורים וילדים קוראים יחד הם זוכים לזמן איכות, להנאה משפחתית, לחיבוק וקירבה ולהתייחסות לרגשות ולנושאים שעולים מעולמם של הילדים.

סמנכ"לית בכירה ומנהלת המינהל הפדגוגי, אינה זלצמן, מוסיפה כי "במהלך שנות עבודתי החינוכית ראיתי את ההשפעה העצומה שיש להורים דרך הקראת סיפורים מגיל צעיר על הישגי הילדים בבית הספר, על אוצר המילים, עולם הדמיון ויכולת ניתוח והבנה של הטקסט, וגם על יצירת קשר איתן ומשמעותי בין ההורים לילדיהם. אין לי ספק כי הקראת סיפור, תוך שיחה קצרה על תוכן הספר באופן תכוף וקבוע, היא כלי משמעותי להצלחת ולהישגי הילדים. השפה היא הבסיס לכל תהליכי הלמידה הן בתחום הקוגנטיבי והן בתחום הרגשי והחברתי".

התכנית בשיתוף המכון להדרכת הורים, הספריה העירונית ובהובלת אגף החינוך העירוני.

תגובות