יום שישי, 25 באפריל 2025, כ"ז ניסן ה' תשפ"ה
לפרסום חייגו: 02-5900070

חינוך במעלה נט

חינוך

כמו בהייטק

מנהל חטיבת הביניים עמל תעופה וחלל, שי אמסלם, נכנס לתפקידו עם הרבה מאוד להט ורוח חדשה; בריאיון ראשון הוא מספר על העשייה החינוכית ועל התוכניות לשנה הבאה; על שיטות הלימוד החדשניות, על המגמות החדשות שנפתחו וייפתחו, על התפיסה החינוכית המתקדמת, ואפילו על השיפוץ הנרחב שנותן תחושה של חברת הייטק יוקרתית; בשנה הבאה הוא ייקרא: חטיבת הנעורים עמל תעופה וחלל

פורסם בתאריך:


נכתב על ידי

דלית מור

כתבת מגזין וחדשות בעיתון זמן מעלה

 רציתי להשפיע על אחרים

"נולדתי במעלה אדומים והתחנכתי כאן. למדתי בבית הספר שדי חמד, משם עברתי לישיבה התיכונית שבה למדתי מכיתה ז' ועד יב'. יצאתי ללמוד בישיבת ההסדר המאירי בירושלים, ישיבה המשלבת לימודי תורה והוראה, כי היה מחסור גדול במורים ורצו לחבר את ישיבות ההסדר עם דגש להוראה במתמטיקה ומדעים. זה מודל שיש כמותו רק שניים בארץ. סיימתי תואר ראשון בהוראת ביולוגיה, כשבמקביל שירתי בצנחנים".

שי מסביר מדוע בחר ללמוד הוראה כבר בתחילת דרכו, "הדמות המשמעותית עבורי הייתה הרב יהודה מורג, שהיווה עבורי מודל והשראה. כמו שהוא השפיע עליי, אני רציתי להשפיע על אחרים. כשהתחלתי להעביר שיעורים בבית הספר, בהתמחות, הרגשתי מיד את השליחות וידעתי שמצאתי את הייעוד שלי".

כשהשתחרר מצה"ל הוא נכנס ללמד בחטיבת הביניים תעופה וחלל, שם הלך והתפתח עד היום. הוא החל כמורה מקצועי, כיהן כמחנך כארבע שנים, לאחר מכן מונה למנהל שכבה למשך חמש שנים, ולפני כשנה הוצע לו לנהל את בית הספר.

ידעתי שאני נכנס לנעליים גדולות

שי אומר כי "ייאמר לזכותו של בני אדרי, שרכשתי ממנו המון כלים חינוכיים. יש לי הכרת הטוב אליו ברמה גבוהה מאוד. בני השקיע רבות בבית הספר ופעל בתפיסה ניהולית של לא לשמור הכל לעצמו, הוא שיתף את הידע ונתן לכולם להתנסות, הוא אפשר לכולם ליפול ולקום והיה שם עבורנו כשנפלנו. תמיד ידענו שהוא עוגן. לראייה, צמחו כאן לא מעט מנהלים, ואני הולך בדרכו. לקחתי בחשבון שאני נכנס לנעליים גדולות, אבל קיבלתי כל כך הרבה כלים והדרכה, שכבר ידעתי מה אני הולך לעשות. יחד איתו גיבשנו את התפיסה החינוכית שאותה אני מטמיע, ודייקתי אותה במהלך השנה כדי שתהפוך ליותר מתאימה לי".

מה למשל בחרת לשמר?

"את התחושה הטובה בבית הספר. כשנכנסים לכאן יש אווירה מאוד נעימה, וזה לא מובן מאליו. אני נחשף להרבה בתי ספר, כבר הייתי ביותר מ-30 בתי ספר כי אני רוצה ללמוד מהצלחות, ואני מרגיש שאצלנו התחושה של הרוגע והנעימות היא מאוד ייחודית, גם בהשוואה לאחרים. את תחושת המשפחתיות הזו היה חשוב לי מאוד לשמר. חשוב לי שהתלמידים ירגישו שבית הספר זה בית, שרואים אותם. שירגישו בנוח, משפחה זה תחושת מוגנות, אמפטיה וסובלנות".

באיזה תחום חשוב לך להוסיף ולשדרג?

"היה חשוב לי לשדרג את התחום הפדגוגי, לשנות את בית ספר לכזה שיהיה חדשני וטכנולוגי, וגם בתחום הריגשי, שיהיה רלוונטי לתקופה. הובלתי מהלך של למידה פעילה ולא פסיבית. זה כבר לא עובד ולא מותאם לדור שהמורה הוא בעל הידע ומעביר את החומר. יש היום תפיסה חינוכית חדשה, ואנחנו מתחילים עם שלושה מקצועות מובילים, כשבשנה הבאה נוסיף בעוד מקצועות, ולבסוף זה ייכנס לכל בית הספר. מדובר בשיטת PDL".

כיצד עובדת השיטה?

"השיטה מבוססת פרויקטים, והיא מגיעה מבית ספר בסאן דייגו. לוקחים נושא במקצוע מסוים, מדברים עליו בכיתה למשך מספר שיעורים, ומתוך התהליך הזה התלמיד ישאל שאלה שאותה הוא ירצה לחקור. המורה הופך מבעל הידע, כפי שנהוג היום, למנטור מלווה. זה מתחבר גם לתיכון, כי כמעט בכל המגמות יש 5 יחידות חובה של פרויקט. אני רוצה שהתלמידים יגיעו מוכנים, ולכן החל מכיתה ז' הם מקבלים דגש על מיומנות ופחות על הידע. אני מוביל למידה פעילה ורלוונטית, כדי לאפשר לתלמידים לבחור תחום בתוך הנושא שמעניין אותם. זה תהליך, ואני מדייק מה מתאים לנו ופועל כדי ליצור איזון לכל תלמידים. השנה הצוות החינוכי יעבור למידה של PDL, והמורים של תנ"ך, ספרות ואנגלית כבר לומדים את השיטה. אנחנו בונים כרגע מרכז הייטק בהתאם לשיטה: רשת עמל והרשות מתקצבים אותו. ברשת וברשות מחפשים את היזם, והם עומדים מאחוריו ואומרים לו: אתה תחלום, אנחנו נגשים".

 חלל הייטקיסטי בבית הספר

על החלל שנבנה כבר בימים אלו הוא אומר: "ניתן יהיה להיכנס למתחם רק אחרי שהכיתה הוכיחה שיש נושאים שהיא חוקרת. החלל המרכזי הוא חדר PDL, עם שולחנות עגולים, מזנון בר ופינת קפה, כדי להרגיש הייטק וליצור חלל של עבודה שיתופית. בנוסף יהיה חדר של רובוטיקה וטכנולוגיה, וחדר להצגת התוצר מול הקהל, ולכן בנינו חדר TED עם במה, מסך וטלפרונטר עם מצלמה, כך נטמיע את שפת בית הספר. מדובר בהשקעה גדולה כדי לתת דגש על מיומנויות, תהליך ורלוונטיות".

לומדים לתקשר ללא טלפונים

שי לא נח על שמריו, הוא חוקר ולומד כדי להמשיך לפתח את החדשנות בבית הספר, "הלכתי לחברות הייטק ושאלתי אותם איך עובדים בהייטק ולמה זה מצליח. אחד מהדגשים היה שיתוף פעולה, וחשוב לי להצמיח ילדים שיודעים לעבוד בשיתוף פעולה. דבר נוסף שחשוב לי הוא שידעו לעמוד מול קהל ולהציג את המחקר, כי יש הרבה ש'קופאים' ושקשה להם לדבר מול קהל. כדי לשדרג את השיתופיות והתקשורת, אין טלפונים בבית הספר, הטלפונים נעולים במשך היום, והתלמידים מוצאים את עצמם מדברים זה עם זו. בית הספר רועש בהפסקות, וכולם לומדים לתקשר אחד עם השני. הכנסנו ונכניס עוד פינות ישיבה, כי מתוך סקר שערכנו התלמידים דיווחו שהפינות מהוות עבורם מקום בו הם חשים אווירה נינוחה. בית הספר הופך לאי של שפיות, הוא מאפשר לתלמידים להתנתק מהכל, וזה תהליך שיוצר שיח חברתי, רוגע ופניות ללמידה".

 מחול, חלל, משפטים, יזמות, בינה מלאכותית ותקשורת

"שלושה עקרונות מלווים אותי, אחד מהם הוא מצוינות אישית, ולא כסיסמה. אני פועל כדי להביא את הבפנים לבחוץ, להתאים את המענה לצרכים, לעבוד לפי נתונים ולא לפי תחושות. השני הוא שאין ילד שקוף, זאת אחריות המורים להגיע לכל תלמיד. בנינו שעת קשר כדי להגיע לכל התלמידים, בעיקר לאלו שלא בקצוות. השלישי הוא מחויבות אישית, אנו פועלים כדי להביא את החוזקות והשונות שבכל אחד, ומטפחים את הייחודיות של כל תלמיד.

הכנסנו המון תחומים חדשים לבית הספר. למשל, מחול, כבר יש לנו 70 רקדנים, אמנות, חלל, משפטים, יזמות, להקת בית ספר, בנינו מטבח מדהים לקונדיטוריה ובישול, שילמדו שם גם מעשי וגם עיוני, כולל התייחסות לדימוי גוף. הכנסנו תקשורת, יזמות ובינה מלאכותית, תוכנית עם 8200 של פיתוח אתרים. כיתות מופת ישתנו בשנה הבא להייטקיסטים צעירים, עם תוכנית יוקרתית ממרמ"ם, כיתת רפואה והנדסת חלל. בנוסף, תיפתח מגמת חלל שש שנתי, ושאר הילדים יוכלו להתמקצע במדעי טכנולוגי. חינוך בלתי פורמלי חשוב לנו לא פחות, ואנחנו נשים דגש גם להשתתפות בתנועות הנוער. מדובר בכל כך הרבה ערכים של מעורבות, שותפות, קהילה, ביטחון, יצירתיות, ואנחנו מתייחסים לכך גם בתעודות. חשוב לנו הסנכרון בין טיפוח יכולות וחוזקות לבין הקניית ערכים".

 מחטיבת ביניים לחטיבת הנעורים

"כבר משנה הבאה ניקרא לא עוד 'חטיבת ביניים', אלה 'חטיבת הנעורים'. גם למיתוג יש חשיבות עליונה ביחס התלמידים למקום. לא פעם עלתה השאלה מה משמעות המילה ביניים. בית הספר שלנו ממוקם בחייו של הילד בין בית הספר היסודי - המקום הקטן והמגונן, לבין התיכון - המקום שמוביל למבחני הבגרויות, ועד כמה השם משפיע על מוטיבציית התלמיד להשקיע. יצא קול קורא לבתי ספר שייקראו חטיבת הנעורים, כי בתשובה לשאלה מה עושים בשלוש השנים הללו, כשאין לחץ בגרויות, ואיך אנחנו כבית הספר הופכים להיות רלוונטיים, והתקבלנו בקול קורא. כבר משנה הבאה יקראו לנו 'חטיבת הנעורים עמל תעופה וחלל'. בנינו חזון ועקרונות עם דגש לתפיסה הזאת. בית הספר מתייחס לגיל נעורים - שיהיה רלוונטי, לתת להם לגדול ולפרוח".

ספר על תוצאות סקר אנונימי של רשת עמל, על תחושות התלמידים.

שי מראה תוצאותיו של סקר שנערך על ידי רשת עמל בגאווה מוצדקת. מדובר בסקר מקיף הנוגע בתחומים רבים, ותוצאותיו מעוררות גאווה. התלמידים בבית הספר מרגישים טוב יותר ומוגנים ביחס לכלל בתי הספר של הרשת בארץ. "זה סקר המבקר שבעה תחומים שונים, הקרבה בין מורים לתלמידים, מעורבות חברתית, תחושת מוגנות ועוד ולבסוף מתקבלת תמונה רחבה של בית הספר בראייה של התלמידים. מה שהיה חשוב מבחינתי היה להגיע לסקר בראש פתוח, לראות איפה ואם יש בעיה בבית הספר, ולדבר על זה. דיברו על ניקיון השירותים למרות המנקה, ביקשתי מהם שיציעו פתרונות, ועלו המון ואנחנו מיישמים.

מובילים בסקר בעשרות אחוזים

בסקר נראו פערים גדולים מאוד, לדוגמה: לגבי השאלה האם בית הספר מעודד התנדבות, הפער היה עצום - בכלל הארץ 55 אחוז, לעומת 77 אחוז בחטיבת עמל תעופה וחלל. זה מדהים לראות בעיניים שהילדים רואים ומרגישים שהצוות מעודד אותם. לגבי השאלה אם בית הספר דורש ללמוד ברצינות, גם שם היה פער של יותר מעשרה אחוזים. יותר מעשרים אחוז השיבו בחיוב כשנשאלו האם תלמיד יכול לקבל עזרה לימודית בבית הספר. גם בתחושת השייכות, כמו גאוות היחידה, הנתונים היו יפים, ולגבי המצב החברתי בית הספר הוביל. חשוב לי לציין, בשנה הבאה אני פותח קבוצות הורים להדרכה הורית, זה יהיה מקום למענה להורים. כל היועצות יצאו ללמוד הדרכת הורים, ולכן תהיה להן הסמכה מיוחדת לכך. יש בעיר שתי חטיבות, אין כלל תחרות ביניהן, כולנו נותנים מענה לתלמידים של העיר, ולכולנו מטרה אחת משותפת".

תגובות