זאת מתיחה? אתה בטח עובד עלינו
פקידות מע"מ ומס הכנסה היו המומות כשלמשרדי רשות המיסים בירושלים נכנס לא אחר מכוכב הטיקטוק, יהונתן גרוסמן, וביקש לפתוח עסק; גרוסמן בן ה-12, שהסרטונים אותם הוא מעלה בחצי השנה האחרונה לרשתות החברתיות זוכים למאות אלפי צפיות מדי יום, היה דווקא רציני והסביר לפקידות שחשבו שראו כבר הכל: "יש משפיענים שמרוויחים עשרות אלפי שקלים מיצירת תוכן"
פורסם בתאריך:
![](uploads/m/none.png)
נכתב על ידי
זהבית גלנטי
אנחנו מלווים בחצי השנה האחרונה את מסעו להצלחה של בן העיר, יהונתן גרוסמן, שבהמון עבודה קשה והתמדה הפך לאחד מכוכבי הטיקטוק המצליחים בישראל. בסוף השבוע שעבר יהונתן החליט להפוך את התחביב גם למקצוע רשמי עם תעודות. הכוכב בן ה-12, שמעלה מדי יום סרטוני ראיונות משעשעים, מרגשים ובעיקר כאלה שעוסקים במציאת אהבה וזוגיות, זוכה למאות אלפי צפיות, תגובות ושיתופים. בגיל צעיר מאוד הוא הבין שאת הכוח שיש לו ברשתות החברתיות אפשר לנסות לתרגם גם לכסף, ולכן ביום חמישי הוא נכנס למשרדי רשות המיסים בגבעת שאול ואמר לפקידות המופתעות: "אני מעוניין לפתוח עסק".
הפקידות הוותיקות במס ערף מוסף ומס הכנסה, שחשבו שראו כבר הכל, היו בטוחות בתחילה כי מדובר במתיחה. "אי אפשר לפתוח עסק בגיל כזה, אתה בטח עובד עלינו", אמרו לכוכב הצעיר שהגיע למשרדים מלווה באביו, וחשבו אולי שמדובר בהלצה. "איך אתה מתכוון להרוויח כסף?", הן שאלו וגילו שבעלי עסקים מציעים לשלם סכומים משמעותיים תמורת שיווק יצירתי וממוקד ברשתות החברתיות. "אני מדבר לדור הצעיר, וכמות האנשים עד גיל 30 שצורכים את התוכן שלי היא עצומה", הסביר יהונתן, "אחרי חצי שנה של יצירת תוכן, כמות הפניות לשיתופי פעולה עסקיים גדלה מאוד, וההורים שלי, שמנהלים את הדפים הדיגיטליים שלי, החליטו שנכון יהיה לפתוח תיק מסודר מול רשויות המס כדי שאוכל להוציא לעסקים קבלות כמו המשפיענים הגדולים". יהונתן מספר כי "החוויה ברשות המיסים הייתה נפלאה, אחרי השוק הראשוני חתמנו על כל המסמכים, ובסוף גם עשיתי סלפי משותף עם הפקידות הנחמדות".
לאור העלייה המתמשכת בכמות הצפיות בסרטונים של הכוכב הצעיר זיהו כנראה בעלי עסקים רבים פלח שוק חדש. "המון בעלי חברות ומנהלי סושיאל קטנים וגדולים החלו לפנות אלי בשבועות האחרונים וביקשו שאעלה סטוריז וסרטוני טיקטוק, ריילסים ויוטיוב עם מוטיב שמשלב את העסק שלהם בצורה שתדבר לקהל העוקבים שלי", הסביר יהונתן, "עולם המשפיענים עבד עד היום עם יוצרי תוכן בגילאי ה-20 פלוס והפניות הרבות שאני מקבל כנראה נובעות מרצון להגיע לקהלים חדשים וגילאים חדשים. הדור שלנו זה דור העתיד והטכנולוגיה משנה את כללי המשחק".
זה קצת מפתיע שילד בן 12 עושה עסקים
"אולי זה פחות מקובל ופחות רואים את זה, אבל אני חושב שבכל דור יש ילדים יזמים שניסו להרוויח כסף בדרכים מקוריות. סבתא שלי סיפרה שכשרצתה לקנות אופניים היא פתחה דוכן לימונדה באמצע רמת גן בשיא הקיץ. היא מצאה מיקום מרכזי ביום חם במיוחד, נתנה מוצר שעזר לאנשים וגם הרוויחה כסף. כולם הרוויחו. יזמות של צעירים היא דבר מצוין, והטכנולוגיה היום פשוט מאפשרת לנו לעשות יותר דברים בלחיצת כפתור באמצעות הנייד. כשאנשים מדברים באופן שלילי על 'דור הטיקטוק' הם לא מבינים שהפלטפורמות הדיגיטליות נותנות לילדים בני גילי כלים מטורפים, ואנחנו צריכים להשתמש בהם בחוכמה. להרוויח כסף זה לא דבר רע, ולדעתי צריכים לנרמל את השיח סביב הנושא וללמד אותו בבית הספר יחד עם שיווק ויזמות. אני מקווה שמערכת החינוך תשכיל לשלב יותר כלים פיננסיים כדי שנצליח להשתלב בשוק התעסוקה העתידי בהצלחה. חשבון זה חשוב, אבל אני מבטיח לך שאם יתנו לנו ידע אמיתי איך להרוויח כסף, כל הילדים ירצו להוציא בשיעור הזה 100".
איך אתה מצליח לשלב כל כך הרבה דברים בו זמנית?
"הבטחתי להורים שלי שהפעילות ברשת לא תשפיע על הלימודים, ואני עומד בהתחייבות. אני משתדל להפסיד כמה שפחות ימי לימודים, והציונים שלי טובים. אני גם משחק עם החברים פינג פונג, כדורגל ופורטנייט ומוצא את הדרך להספיק הכל. את מרבית הצילומים אנחנו משתדלים לעשות בסופי השבוע ולהעלות את הסרטונים בשבוע העוקב. זה באמת לא פשוט ושגרת היום עמוסה, וכשנתחיל לשלב גם שיתופי פעולה עסקיים אז יהיה קצת יותר עמוס ואני אתעדף דברים בצורה חכמה. יש לי משפחה שעוזרת לי המון והיא חלק בלתי נפרד מהדרך שלי".
ואיך זה מרגיש להתמקח על תשלום עם מנהלי חברות?
"אני מייצר תוכן ועובד עליו קשה. אני נוסע בכל הארץ, משקיע זמן ומאמץ וצריך למצוא מרואיינים מגניבים ועוד לערוך את הכל ולתחזק עם ההורים את העמודים ברשתות ולהגיב לכמעט כל עוקב וזה לא פשוט ולכן אני יודע אך לתמחר את העבודה שלי. אם מישהו רוצה שיווק אחר שפונה לקהלים חדשים אז הוא צריך לשלם ואני לא מתבייש לבקש תשלום על התוכן שאני מפיק. בסופו של יום שיווק באמצעות הרשתות החברתיות שלי יכול להכניס לעסק המפרסם הרבה רווחים".
איזה מוצרים אתה רוצה לשווק?
"המוצר או השירות צריכים לדבר אלי ולהיות רלוונטיים לקהל העוקבים שלי. העסק או המוצר ישולבו בצורה שלא תצעק 'פרסומת' כי בסופו של יום זה לא ישרת את בעל העסק. החוכמה של שיווק ברשתות חברתיות היא כשהוא לא אגרסיבי ויש לצידו הנעה לרגש בדיוק כמו הסרטונים שאני מעלה ביום יום. הרבה חברות פנו אלינו עם הצעות שונות לשיווק מותגי ביגוד, הנעלה ואפילו צעצועים ובימים האלה אני וההורים שלי חושבים עם איזה חברות נתחיל לעבוד בשיתוף פעולה. אני אשתדל למצוא קודי קופון עם הטבות לעוקבים שלי, כאלה שיתנו להם הנחה משמעותית למוצרים שאבחר לשווק".
איך מתקדמת קריית המשחק?
"זאת חוויה נפלאה ואני רק בהתחלה שלה. לשחק זה להיות מישהו אחר לכמה רגעים וזה מדהים מבחינתי. לצד יצירת התוכן ברשתות החברתיות התחלתי לעשות אודישנים לסדרות טלוויזיה. אני לומד טקסטים בעל פה ומצלם אותם ויש לי אפילו סוכנת שחקנים, אביב המדהימה מ'זוהר יעקובסון', היא מוצאת לי תפקידים שיכולים להתאים לי ואני מאוד ארצה לשלב גם משחק בקריירה שלי. בהמשך גם אלך לסדנאות משחק כדי להתמקצע בתחום יותר".
איך החברים מבית הספר אלמוג מקבלים את זה שחבר שלהם מפורסם?
"כולם מאוד מפרגנים ויעל המורה שלי תומכת מאוד ומעודדת את הקריירה שבחרתי. החברים הקרובים מהכיתה והשכונה מכירים אותי מלפני שהתפרסמתי אז אין התרגשות מיוחדת וגם לא צריכה להיות כזאת. בסוף אני לא שונה מאף אחד פשוט עושה משהו אחר וזה כייף שיש לי את הזכות לשמח כל כך הרבה אנשים בתקופה כל כך מורכבת לעם ישראל".
יש רגע אחד שהופתעת מכמה אתה מוכר?
"אולי יש רגע אחד שהייתי קצת בהלם. הסתובבתי עם אבא לפני כמה ימים בשוק מחנה יהודה וקבוצה של שמונה בנות חרדיות ראו אותי והתחילו לצרוח מהתרגשות. הן ביקשו להצטלם איתי בפלאפון הכשר שלהן. נראה לי שבאותו רגע הבנתי שהטיקטוק פורץ גבולות ומגיע לכל מקום. זה מדהים מבחינתי".